Zingo Vi har den sämsta jävla backlinjen i hela Superettan! Hur vet jag det?
Och om jag ska vara lite seriös (ibland går det också) så var detta min åsikt långt före serien drog igång. Det var redan DÅ alldeles för tunt.
För serien är inte ett obrutet kontinuum, utan de facto en förlängning av vad som varit (och komma skall). Starke lyckades t.ex. inte peta Månz under hösten trots att Månz i ärlighetens namn mer spelade på vilja och hjärta än kvalitet vilket räckte rätt långt med Kricak jämte sig.
På samma sätt är det ju uppenbart att Mattis lyfts av att ha honom vid sin sida. Nu kommer han inte ha det och jag skulle bli djupt förvånad om det inte märks på lördag.
Utöver det finns ett framtidsperspektiv.
Starke har varit skadad. Vad händer när nästa skada kommer? Vad händer om vi får två skador på mittbackar? Det vore knappast unikt. Vad händer med en skada och en avstängning? Två avstäningar? Knappast heller något unikt.
Att påstå att vi har en stabil backlinje om man utgår från lite längre perspektiv, med en framtid i åtanke och den reella tillgång på backar vi de facto har är faktiskt ett rent önsketänkande.
Det ligger mycket sanning i att ett lag byggs bakifrån och där är vi (möjligen) en koloss på lerfötter. Det lär nog, tyvärr, även den mest positive bli varse.