• Allmänt
  • Östers IF på gång att ta över Växjö DFF?

En så stor och viktig fråga att det bör diskuteras i en egen tråd.

Denna fråga är också så viktig att medlemmarna bör tillfrågas, t ex genom omröstning. Jag skulle bifalla förslaget.

Ville Nyblom, du är för ung och oerfaren att minnas detta men flera av oss skribenter skålade här inne en höst när det var klart att Östers IF, på både herr- och damsidan, samtidigt tog klivet upp i Allsvenskan eller högsta serien om du så vill 🙂👍

Jag kollade upp det nu, det var i nådens år 2003 när vi var nykomlingar i både herr- och damallsvenskan. Det var en tid då MFC levererade dagens ”höhö” här inne på forumet och Ola P och Skägget reste land och rike runt för att stötta Öster i alla bortamatcherna. Tyvärr åkte vi även ur både herr- och damallsvenskan samma år, men min poäng är att damverksamheten skulle ha stannat hos Öster men i en helt egen sektion med egen ekonomi. Vi hade inte tillräckligt för att stötta två elitverksamheter samtidigt och damsektionen behandlas illa, vilket väckte missnöje och fick damerna att dra sig ur och bilda VDFF.

• Vad är det egentligen att ta tillbaka? Alla spelare lämnade Öster och Öster skulle aldrig få ihop en trupp medans dom gamla spelarna lämnade Öster för den nybildade föreningen Växjö DFF som tagit över HAIFs serieplats. Öster hade inte ekonomin att driva runt damlaget när vi åkt ur allsvenskan 2013 och gav upp och lät DFF ta alla spelare då dom kunde erbjuda något bättre. Visst det sas att det var ett samarbete när det blev offentligt att Öster la ner sitt damlag men hur mycket samarbete har det varit? Snarare så att det varit en smutskastning och hån ifrån DFFs sida emot Öster. Men när man under flertalet år insett att det inte går driva damfotboll ekonomiskt så ska man helt plötsligt vända sig till Öster för att rädda deras sjunkande skepp.

• Är det rätt tid att dra igång ett damlag när vi knappt och jämnt driver runt ett superettanlag med toppambitioner? Säger rätt mycket när East Front gjorde större vinst än Östers IF förgående år och som det ser ut idag är damfotboll i Sverige en kraftig minusaffär. Borde vi inte i första hand se till att bli en stabil herrförening innan vi ens tänker tanken på ett elitdamlag. Eller ska vi nöja oss med att spela i Superettan för att vi har snott ett lag i damallsvenskan?

Damlag? Ja tack men inte genom ett övertagande utan genom att bygga vår egen verksamhet och framgångar som vi alltid gjort i Östers IF

Jag är kluven.
        Att ta över VDFF:s verksamhet måste ju isåfall vara villkorat med att Sante Dahl garanterar att han varje år täcker upp för förlusten i verksamheten, ca 6 miljoner/år. Men om han tröttnar eller drar sig ur och inte vill vara med mer. Då står Östers IF där med en verksamhet som kan sätta hela föreningen i sank.
        Alternativet är om Öster lugnt och stilla låter befintliga flickfotbollen successivt växa tills vi har ett eget damlag. Kommer ju ta många år givetvis, men då kan vi förhoppningsvis växa in i den kostymen istället för att leva med risken med en 6-miljonerssmäll varje år.
        När VDFF bildades var Östers IF inte vatten värt i många ledande VDFF-personers ögon. Men nu kommer man med mössan i handen och vill vara med. Lite halvpatetiskt.
        Jag skulle unna tjejerna i VDFF att få dra på sig världens finaste klubbtröja.
        Men det måste noga avvägas risker och möjligheter och jag tycker definitivt att förutom styrelsen, även Östers medlemmar måste få ett ord med i leken.

DFF har väl en del penningstarka sponsorer, Torsten Jansson tex, som inte sponsrar öster, enligt honom själv på grund av att öster valde adidas framför hans märke , de har han sagt till mig på Facebook . även den andre storsponsorn , måste väl stanna kvar som sponsorer om detta ska bli aktuellt

onion

Jag håller med. Om VDFF ska bli Östers IF måste Sante Dahl garantera att täcka upp för den ekonomiska förlusten som kommer att uppkomma år efter år. Frågan är hur lätt det är????? Verkligheten är ju den att utan Santes miljoner så överlever VDFF inte fem minuter som elitklubb.

Känns mer som ett politiskt värdegrundsarbete att ta över vdff än att det skulle ha några sportsliga eller ekonomiska fördelar.

4 månader senare

Klart hur Öster kommer att gå vidare angående damfotboll, besked under veckan eller möjligtvis nästa.

En medlemsfråga. Bara komma och göra sin röst hörd när/om det blir aktuellt.

Som Jens var inne på i R1930 - börja i lägsta serien och klättra. Blir kul att följa.

Korrekt, blir tydligen inget med något samarbete med Växjö DFF, andra planer. Spännande!