Sääf Sr Enig med Lerkakas Andreas Andersson. I ett internationellt perspektiv vore det egentligen bättre med färre lag så att topplagen blir bättre och i högre utsträckning kan hävda sig i Europa, där är vi ju inte idag. Samtidigt är Allsvenskan så pass dålig att ett lag med mindre resurser, om de får ihop det, kan slå sig in strax under toppskiktet ett år eller två. Dessutom får vi en större geografisk spridning vilket gynnar fotbollsintresset. En allsvenska med fler lag tror jag inte gynnar någon, det blir bara ett par lag till som topplagen kan daska av med 5-6 bollar och det är aldrig kul (Se NL). Dessutom tror jag inte att de vill ha fler lag att dela TV-pengar med.
Om vi sedan ser på Superettans perspektiv som då skulle få fyra nya lag (två försvinner upp, två ska fylla på underifrån) ta plats. Jag undrar hur många lag som verkligen är intresserade av att gå upp i SE för att etablera sig med de ekonomiska risker det innebär den dag de åker ur. För att inte tala om deras kommuner som tvingas till enorma investeringar när SvFF visar listan med arenakraven för dem.
Så nej, jag kan knappt se något positivt med att utöka elitfotbollen.