@Plantagenparkeringen sa:
Skövde ser jag inte vara med hela vägen in. Det står mellan tre lag efter halmstad. Brage, Bp och Öster. Med en möjlig fjärde utmanare i Trelleborg.
Opartiskt så tycker jag Öster borde vara med topp tre då man faktiskt är bättre än Brage. Tippar bp tar andra platsen med tanke på deras vassa anfall och erfarenhet av att studsa upp till AS. Likt Öster spelmässigt vilket borde primeras.
1 Halmstads BK 19 14 2 3 46-17 44
2 IF Brommapojkarna 19 10 5 4 40-27 35
3 IK Brage 19 9 7 3 34-19 34
4 Östers IF 18 8 6 4 30-22 30
5 Skövde AIK 19 8 6 5 25-24 30
6 Trelleborgs FF 18 8 5 5 27-27 29
Med elva och tolv matcher kvar ser toppen ut så här. Delar Plantans uppfattning att Skövde går bort. Nu när JCL jobbar dubbelt kommer magin att spricka, och tur är väl det.
Om platserna 2-3 slåss BP, Öster, Brage och TFF. Till skillnad från Plantan, som pratar målskytte, så tänker jag att den näst sista kolumnen blir den avgörande. Samtliga lag har relativt stabilt målskytte, men de lag som lyfter sitt försvarsspel och spikar igen, blir de som gör HBK sällskap på resan uppåt, eller åtminstone till kvalet.
Fram tills nu är det därför Brage och Öster som har lägsta snittet, men det är from nu och framåt som avgör det. Jag vill också av andra anledningar räkna bort BP. Klubben utvecklar spelare och är utan egentliga AS ambitioner. Ryggraden i klubben försvinner dessutom när Kisfaludy nu tar ner skylten och går vidare i sin gärning.