@Villenyblom sa:
xG Svenska Cupen (ws):
DIF - Brage 1.96 - 0.56
Bajen - Falken 1.5 - 1.08
Malmö FF - Gais 3.0 - 0.41
AIK - ÖIS 3.39 - 0.57
IFK Gbg - Landskrona 2.51 - 0.49
Elfsborg - Sundsvall 2.79 - 0.27
KFF - TFF 1.98 - 0.5
Peking - Öster 1.39 - 0.7
Maif - Norrby 1.03 - 0.34
Hogarna - Häcken 0.07 - 7.75
Bara för att förstå, kan någon förklara för mig hur värderingen av lägen/avslut går till vid xG? För det första, är det lägen dvs. möjligheten till avslut som genererar en siffra? Eller är det något slags värdering av det faktiska avslutet? Eller är det en kombination?
Exempel 1: Om en spelare får ett inspel från kanten och är helt fri vid målområdeslinjen, mitt framför mål, och målvakten är satt ur spel, men spelaren i fråga missar bollen. Vad genererar det för xG-värde?
Exempel 2: Om en spelare drar på ett distansskott 30 meter från mål med sju motståndarförsvarare mellan sig och målet och träffar ribbans underkant varpå bollen studsar ner på mållinjen och sedan ut. Vad genererar det för xG-värde?
Exempel 3: Samma som exempel 2 men bollen studsar ner på mållinjen och sedan in i mål. Vad genererar det för xG-värde?
En annan typ av exempel: Brage har ovan 0,56 i xG. Jag har nästan svårt att förstå hur det läge som syns på de två bilderna i länken inte själv generar ett högre xG än 0,56 och då hade Brage ändå fler chanser i matchen, även om detta var deras bästa. https://imgur.com/a/693rXWl Edit: Syns inte särskilt tydligt men andra bilden är alltså ögonblicket då Djurgårdens målvakt räddar bollen med en/båda händerna.