@Plantagenparkeringen sa:
Hoppas vi kan få in nån ny MB till sommaren. Även om många här räknar med Mattis är jag osäker på hans kvalitéer. Passningsfoten är inte bra, det fysiska spelet är bättre. En, ur det avseendet, omodern mittback som på 80-talet garanterat skulle göra pangsucce. Lite osäker när vi själva vill ha boll så mycket. Så oavsett ser jag gärna att vi norpar en mittback till sommaren.
Jag tror så här:
Vi har en för nivån riktigt bra passningsfot på mittbacken (Stenberg). Mattis mot Månz skulle inte påverka jättemycket i det spelet. Överlag tycker jag dessutom inte problemet med försvarsspelet så här långt varit så mycket spelet med boll. Klart utrymme finns för utveckling där och att det hade funnits förtjänster att göra. Men framförallt har vi släppt in för mycket mål, i synnerhet på hemmaplan. Sagt det förr, men det är inte rimligt att vi ska behöva göra tre mål för att slå Brage hemma, knappt ens två för att slå VSK. Hemma ska det räcka med att vi gör ett mål de flesta gånger, två typ alltid. Får vi bort bara hälften av de här oprovocerade bjudningarna vi stått för kommer vårt hemmafacit lösa sig av sig själv.
(Och har vi 1-0 en bit in i de flesta hemmamatcher kommer vi många gånger göra två och tre mål också bara för att ytorna kommer ges ju längre matchen lider)