@cj9808 sa:
Jag har sett Kalu bli bortplockad av mittbackar som gillar öl och pizza mer än fotboll och även så som han presterade igår. Det är extremt höga toppar och djupa dalar, kan han hålla en hög nivå fram till sommaren i Räppe är det dags att börja diskutera.
Tjatas iprincip varje år om i spelare i lokalfotbollen som Kalu och att Öster måste plocka dom, men hur många är det som lyckats i övriga klubbar? Killarna från Furuby och SUF som det skreks högljutt om, spelar dom ens fotboll idag?
För mig som har mött honom så håller jag med till viss del. Han var oftast helt överlägsen (på division 4 nivå) i 20-30 minuter för att sedan inte orka med ju längre matchen gick. Så var ju även fallet igår, han var med i anfallsspelet hela första halvlek för att sedan tröttna och falla bort.
Jag såg även när Räppe mötte Haif (div 3 för oinsatta) för några veckor sen, och såg samma tendenser där. Brutalt överlägsen i första halvlek, osynlig i andra. Det jag blev förvånad över i båda dessa matcherna (mot Öster och Haif) är att han bättrat på sitt spelsinne och att han lyfter på huvudet när han har bollen, det gjorde han inte öht för några år sedan. Då var det helt fritt patronbälte och sköts åt höger och vänster. Men gissningsvis är det ju för att coachingen är bättre i högre divisioner.
Sen så tycker jag att hans explosivitet, styrka och snabbhet absolut är på superettanivå, och med en ordentlig konditionsträning hade han kunnat hålla iallafall division 1 klass. Är han mr x och anfallaren Öster behöver? Det tror jag inte. Hade det varit kul att testa honom som provspelare i någon match mot superettamotstånd? Det tycker jag absolut.
Och den enda som lyckats av dem från sufstars, är väl Alexis Bbakka som har iallafall gediget CV med SE och div1-rutin.