Uppdaterad efter omg. 27 med resultat och poäng
Om vi då ska titta lite i spåkulan och ponera utgången av de sista 5 omg. som vi alla går runt och tänker på dagar i ända. Häng med nu!
Poängfördelningen kan komma se ut såhär.
Degerfors, nuvarande på 53 poäng:
Sundsvall (b), 3 ✅
Örebro (h), 3 🛑 0 poäng blev utfallet
Varberg (b), 3
BoIS (b), 1
Öster (h). 1
HIF, nuvarande på 46 poäng:
Utsikten (b), 1 🛑 0 poäng blev utfallet
Sundsvall (h), 3 ✅
Sandviken (b), 1
Örebro (b), 1
Örgryte (h). 3
Öster, nuvarande på 45 poäng:
Oddevold (b), 3 🛑 1 poäng blev utfallet
Varberg (h), 3 🛑 0 poäng blev utfallet
Örebro (b), 1
Skövde (h), 3
Degerfors (b). 1
Landskrona BoIS, nuvarande 45 poäng:
Skövde (h), 3 ✅
Östersund (b), 1 🛑 0 poäng blev utfallet
Brage (h), 3
Degerfors (h), 1
Utsikten (b). 1
Något lag kommer förmodligen förlora nån match av ovanstående, samt vinna någon istället för oavgjort, men summa summarum tar det ut varran, så då kan jag tänka mig en sluttabell som ser ut såhär med följande poäng:
Degerfors 58 (prognos redigerad efter omg.27)
Öster 50 (prognos redigerad efter omg.27)
BoIS 50 (prognos redigerad efter omg.27)
HIF 51 (prognos redigerad efter omg.27)
Kommentar:
BoIS:
Då tycker jag ändå jag varit generös mot dem med tanke på deras form, fast anledningen är att jag tror de kommer få lite självförtroende efter segern mot Skövde imorgon och börja ta lite poäng och ta upp jakten om kvalplatsen efter uppehållet.
HIF:
Kanske att de kniper en seger mot Utsikten och kommer upp på 54 poäng, men då är det verkligen maximal utdelning för deras del på dessa matcher.
Öster:
Risk för 1 poäng mot ett piggt Oddevold, men tror ändå att vår klass avgör i slutet av matchen.
Degerfors:
De kommer vara klara efter omg. 28 och fira allsvenskt avancemang i Varberg. Kommer därmed lufta lite spelare mot BoIS och oss.
Men, Förhoppningsvis tappar de lite poäng på vägen så de måste säkra avancemanget i omg. 29 mot BoIS istället. Men då behöver ju HIF samtidigt vinna kommande matcher för att korta in avståndet till kvalplatsen, det skulle vara en fördel med en seger för HIF mot Utsikten i så fall, men inte så troligt. Degerfors har trots allt 7 poäng + bättre målskillnad ner till kvalplatsen.
Jaha, då va det klappat och klart.