Är lite risig så tar mig inte till Östergatan ikväll. Men kommer definitivt att ta mig till Stortorget på måndag kväll. Om någon missat så är klockslaget 19:00, det blir intervjuer och framträdande av Staffan Hellstrand. Inte missa!
Nu blir det personligt: Det här har varit en konstig säsong för mig. Har haft svårare att ta motgångar än vanligt och tvingade därför mig själv att backa ur mitt engagemang en aning. Nånstans har jag haft målet att ta mig an Öster som en "vanlig" trogen supporter, som kan kasta av sig en förlust, som tror på laget och sprider hopp och tro omkring mig istället för oro och noja. Har dessutom börjat en ny tjänst på jobbet och fått lägga mycket energi där samtidigt som slutstridens värsta berg-o-dalbanor pågick.
När man varit med länge är det lätt att bli cynisk. Lyckan över ett avancemang förbyts snabbt till oro för degradering. Men jag ska vara ärlig och säga att under min aktiva tid kring Öster och framförallt East Front som startade i slutet av 90-talet så har jag ALDRIG sett ett Öster som varit mer redo för Allsvenskan än vad vi är nu. Vi har gjort våra hundår och tagit kliv varje år. Organisationen har slipats. Spelartruppen likaså. Och kanske framförallt: Satsningarna runt att bygga om varumärket Öster till något som supportrar kan vara stolta över även om/när det inte lyckas på planen har varit många och framgångsrika. Jag läser också t ex i SmP vad Sebbe Starke har att säga om hur föreningen varit ett stort stöd för honom under ett tufft år där han förlorade sin mor.
Jag tror verkligen på föreningen den här gången. Och jag kommer inte att vackla i det. Så länge vi bara fortsätter på det här spåret, att vi inte glömmer att det är föreningens medlemmar och supportrar som ÄR föreningen. Vi får aldrig stora eller trogna publikskaror om vi bara fokuserar på att vinna fotbollsmatcher. För det kommer dagar när vi förlorar fobollsmatcher, och det är då en stolt och trygg förening kan vända negativa trender innan det går t ex så långt att vi rasar ner i Division 1.
Jojo-laget Öster är dött. Det här är det nya Öster. Och det är det nya unga gardet som nu ska ta över efter oss gamlingar och bära föreningen och supporterkulturen vidare. Jag är så stolt över oss alla.
Alltid rödblått, alltid rätt.
❤️💙