Lite konstiga spekulationer här nu, men det är ju Sillytråden trots allt 😅 Det borde vara klart för alla att hänga kvar i Allsvenskan är prio 1, 2 och 3 på listan. Allt som äventyrar det kommer inte att blidka vare sig tränare, styrelse, supportrar eller investerare.
Det som är klart är att Sanyang ser ut att bli blir Östers största affär någonsin, men den medför några saker vi ska vara väl medvetna om:
- Vi avancerar nu ytterligare ett steg i hierarkin och kan plocka från en hylla högre upp än vår tabellposition säger. Spelarna på den hyllan är bättre men också bra mycket dyrare. Fortsatt gäller approachen att värva rätt spelare till truppen än att hitta namn som experterna känner till och är nöjda med.
- Fler spelare vill kanske förlänga, vilket såklart är bra om det är spelare vi vill ha kvar. Men det kan också leda till slitningar i truppen och risk för tunga löneposter så även här ska vi vara lite kalla och inte springa för fort.
- Med mer pengar vaknar lycksökarna till liv. Här gäller det att föreningen inte gasar för blint och rekryterar folk som snackar bra men egentligen skiter i Öster och mest ser en chans att casha ut. Tänk typ "kända sportchefsnamn" här.
- Fler vill investera i föreningen. Det är bra, men medför också en ökad press. Vi får inte bli nån slags kvartalsekonomi där investerare konstant förväntar sig payback genom försäljningar och det sportsliga och det varumärkesmässigt långsiktiga glöms bort.
Det jag vill säga med detta att ingenting garanteras av 30+ miljoner på kontot. De gör såklart situationen bättre, men de kan också ryka fort om vi fuckar upp.
Förlåt för att jag sänkte stämningen i tråden en aning. Såklart är jag glad, både för Öster och Sanyang som jag måste berömma extra för att ha skött sig exemplariskt i allt detta. Väldigt klok 19-åring. Men det är många men fortsatt, och det är kanske nu vår ledning prövas extra mycket.