Vilka spelare som kommer att utvecklas och lyckas bli framgångsrika respektive vilka som redan har nått sin maximala potential är ett enda jäkla lotteri. Här bollar vi namn hit och dit som vi har hittat i kaffesump och spåkulor och likt förbaskat så ser vi inte när den framtida världsstjärnan finns rakt framför våra ögon.
Världens just nu mest framgångsrika och hajpade fotbollspelare kommer kanske aldrig spela på Visma men han har banne mig spelat på Värendsvallen.
Den 30:e oktober 2017 skulle vi ta emot Brommapojkarna här i Växjö. Dessvärre hade ett evinnerligt höstregn och för många träningstimmar förstört planen på Myran och matchen fick hastigt flyttas till Värendsvallen. Jag var på plats och såg tillställningen sluta 0-0 och har inget som helst minne av BP:s då nittonårige blivande landslagscenter.
Eftersom flera av er som läser detta var på plats kan ni väl berätta vad ni minns av denne spelare, jag missade honom helt och hållet i alla fall. Dessbättre hittade jag Smp:s reportage från matchen
https://etidning.smp.se/p/esmp/2017-10-31/r/11/20-21/669/110451
och inte heller Sven Elofssons tränade fotbollsöga kunde se vad som skulle komma. Lyckligtvis tog fotograf Urban Nilsson några bilder och ni som kan logga in på Smp, kan kolla in Jonathan Drotts skugga. Lika illa var det för Sveriges stora stjärna tidigare på våren samma år. BP kvaddade visserligen Öster på Grimsta med 4-1, mycket beroende på att Månz blev utvisad, samt påföljande straffmål, tidigt i matchen men inte heller då lyckades den Stora Stjärnan få sitt namn med i referatet dagen efter trots spelade 90 minuter.
https://etidning.smp.se/p/esmp/2017-05-06/r/24/46-47/669/110153
Den enkla förklaringen är givetvis att han blev uppäten av Super-Mario, infångad av Örnblom och överkörd av Kalle Lindblad, vår trebackslinje, och som om inte det var nog även kvaddad av Drott men jag är inte säker på att det räcker som förklaring till en fullständigt anonym insats.
Möjligen såg väl Brighton & Hove något för de köpte "löftet" för mindre än en promille av det som Sporting Lissabon kräver idag om någon klubb skulle vara intresserad.
Vi får se vem/vilka som får lyfta CL-bucklan i maj 2029. Det kanske till och med kan bli Noah Christoffersson, vem vet.