Tillåt mig att försöka se lite nyktert på nuvarande truppbygge:
Målvakt:
CLP
Pihlblad
Enzenross (U19) eller ny?
Högerback:
Mäenpää
Adjei
Lindahl
Mittback:
Starke
Gyamfi
Adolfsson
Jatta
Vänsterback:
D. Olsson
Lind (u19)
Centrala mittfältare:
Ask
Christensen
HBP
Söderberg
F. Olsson
(Ny) eller U19?
Yttrar:
Njie
Uddenäs
Tamminen
(Ny)
Anfallare:
Kouakou
JVP
Carlstrand
Jag ser det som att Öster behöver 3 spelare till. Däremot tycker jag inte kanske man behöver VÄRVA alla 3. Låt oss säga att Öster har en viss andel av lönen kvar att fördela ut på 3 spelare. Jag tycker då man ska gå procentuellt för 15/15/70. Kanske till och med 10/10/80.
Jag litar på CLP som förstamålvakt. Jag ser dock gärna att vi gör en liknande lösning som när han kom. Värva någon från division 1/2 som kan konkurrera med. Alternativ 2: skriv kontrakt med den lovordade Enzenross och ge Pihlblad andra spaden. Billig, och fullt rimlig lösning. Då har vi spenderat 10% av lönen som finns kvar.
Innermittfältet har det snackats om att det behövs 6 st, och just nu har vi bara 5. Plocka upp någon från U19 här, säger jag. Järdler, Hussein, Forslund. Där behöver vi inte lägga några större kulor. Här har vi 10% till av det som finns kvar.
Resterande ska läggas längst fram. Jag hoppas och tror att Ola förstår att det vi saknar i nuläget är en edge, eller spets. Vi har blivit av med våra 2 bästa poänggörare från förra säsongen. Lägg så mycket vi kan och orkar med på en ny, poängproducerande ytter som ska vara det första namnet i startelvan. 80% av lönerna som är kvar och pengarna är då spenderade. Klart ABW hade varit oerhört trevligt att få in, men jag ger det kanske 5%, högst 10% chans att han väljer oss. Jag kommer inte älta mer om honom nu. Men den spelartypen behövs.
Sälj sedan JVP någonstans, och bryt med Axel Lindahl. Sen tror jag vi står oss bra.