Det här låter som ett skitdåligt upplägg från svensk damfotboll. Frånvarande från texter om denna satsning från dessa anonyma investerare är vad de vill ha i utbyte för sina 200 MSEK. Tanken med investeringar är ju att få tillbaka pengarna man satsar med ränta. Och eftersom detta lär hamna i kategorin hög risk, lär den räntan vara hög. Det lär bli något i stil med vi tar alla pengar från sponsorer och tv, mot att vi portionerar ut 200 MSEK över 25 år. Men innan vi vet upplägget går det inte att bedöma.

https://etidning.di.se/shared/article/investerare-vill-gora-jattesatsning-pa-svensk-damfotboll/3bRhGPMK

Öster bör ha ett damlag på seniornivå men samtidigt finns det ju ett lag i damallsvenskan från Växjö. Det bör respekteras och relationen med den föreningen bör vårdas.

Lutavallen

2 månader senare

Efter återkommande förhandlingar under lång tid står det klart. Växjö DFF kommer inte att gå in i Östers IF kommande säsong.
Klubbarna har inte lyckats komma överens om en ekonomisk lösning som passar båda parter. Men klart är i alla fall – Öster kommer att starta damlag framöver, med eller utan Växjö DFF.
”Vi kommer ha ett damlag 2026”, säger Östers klubbdirektör Jens Magnusson.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/oeniga-klubbar-vaxjo-dff-blir-inte-osters-if-i-ar

Jag kan ändå drömma mig tillbaka till år 2003 då vi var nyuppflyttade i Allsvenskan på både herr- och damsidan. Båda lagen åkte sedermera ur, men vi var med i Allsvenskan 🙂👍

• Redigerad

Lyssnade lite på Jens i P4, tycker det känns som ett välbalanserat och rätt beslut. Det är rätt tydligt mellan raderna att DFF:s och Öster främst inte är överens om de ekonomiska förutsättningarna. Vi (Östers IF) har inte tillräckligt sparat i ladorna för att ta på oss ett elitlag med väldigt osäker ekonomi, vi har ju i princip lagt allt överskott på att nå Allsvenskan själva. Kanske om något eller några år, om man kan se att DFF får styr på grejerna. Annars får vi ju helt enkelt starta upp ett själva, något i det lockar mig - trots att det kommer att ta längre tid att få ett damlag i eliten så kan det få byggas upp i lugn och ro utan att behöva ta hänsyn till en annan förenings overhead.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Varför skulle Östers IF ta över det ekonomiskt sjunkande skeppet (6 miljoner/år) VDFF?
Jag förstår att Växjö DFF vill gå upp i Öster, för den dagen Sante Dahl tröttnar på att betala så är det tack och adjö. Med tre begåvade ekonomer i Östers styrelse är beskedet självklart. Det är mycket bättre att vi kör vårt eget race och bygger flick/damfotbollen från grunden.

onion Det du skriver är så självklart att det är svårt att förstå vad de ens pratade om. Att Sante D lovade täckning av ekonomiska förluster i 30-40 år?

Jag undrar om det finns tecken på att Santhe är på väg att minska sitt engagemang i DFF eller vad som driver DFF mot en sammanslagning?
    DFF är ju hyfsat etablerade i Allsvenskan och får väl snart räknas som ett mittengäng snarare än bottengäng. Att utveckla föreningen i lagom takt och samtidigt veta att man har en miljardär som täcker alla förluster måste väl vara en rätt så behaglig tillvaro?
    Vad hoppas DFF vinna på en eventuell sammanslagning, om det inte är det rent ekonomiska? Publik? Engagemang?

• A3_ svarade på detta.

Hasse-Hattrick förmodligen publikmässigt. Att snitta runt 500 personer på matcher kanske inte är så roligt.

Som sagts innan. Gör Öster Dam till ett spännande projekt. Klättra från botten till toppen. Bara då kan man skapa ett faktiskt och genuint intresse.
      Hade personligen inte satt min fot på Visma om vi tagit över DFF. Själlöst så det förslår.

Med ett mediateam inom Öster som redan i den lägsta div. bygger varumärket och skapar intresse kan göra att det kommer lite folk.

Lutavallen Du noterar inte var de föreslår att den nya arenan ska ligga?

Lutavallen undra vad det finns för formella krav för ett lag som spelar i damallsvenskan? Kan inte vara gratis att bygga samtidigt som vi skulle önska en arean av god klass för våra matcher på försäsongen 🙂

Arena?! Med publikkapacitet på 1500 heter det fortfarande idrottsplats i mina öron.

Fantastiskt kul att vi satsar på ett damlag! Att vi inte under ett antal år hade plats för den ena halvan av befolkningen när VDFF kapade vår damverksamhet fyllde mig med skam och äckel. Jens Magnusson har gjort otroligt mycket bra för Östers IF, men tycker ändå att en av de viktigaste sakerna var att han drog igång flickfotbollen! Finns inget egenvärde att ligga i allsvenskan. De som huggit kniven i ens rygg skall aldrig bli vår biljett uppåt. Att starta från början blir kanon. När vi startade upp 1983 var det också köpt, utan flickverksamhet....Nu kör vi på riktigt! Kan bli riktigt mäktigt att se läktaren, alla vi tillsammans hjälpa våra tjejer upp genom divisionerna! Och stannar vi i tvåan blir det så. Det viktiga är att vi är Östers IF!

naren undra vad det finns för formella krav för ett lag som spelar i damallsvenskan

Utan att ha kollat nyligen så har de tidigare motsvarat ungefär likt Superettan, tusen sittplatser under tak m.m.

en månad senare

naren Är väl gissningsvis bara Bajen som ev skulle kunna ha damsidan självförsörjande, för resten är det i dagsläget ett minus i bokföringen.