lfcred Likadant funkar det med statistik. Genom att inkludera det man vill ha med och exkludera det man inte vill ha med så är det väldigt enkelt att skapa/gräva fram statistik som stödjer sina egna åsikter.
Jo jag vet. Jag jobbar rätt mycket med statistik numera.
Men vare sig jag eller någon annan har sagt att det vi sett hittills är lagbundet. Det JAG har sagt är att med det poängsnitt vi HITTILLS har är det SANNOLIKT att vi ryker. Helt enkelt därför att det finns ett empiriskt underlag som berättar för oss vad som behövs. Det kan ändra sig, vilket jag vid ett par tillfällen också skrivit. Skulle vi exempelvis ta två raka segrar (vilket jag tror jag skrev efter Degerforsmatchen) skulle vi landa på ett poängsnitt motsvarande en trettondeplats och då hade det sett ljusare ut.
Nu tog vi istället 1 poäng och då ser det mörkare ut.
Det är alltså en bedömning som görs utifrån det givna läget. Ju längre in på säsongen man ligger på ett lågt poängsnitt, desto mindre talar det för att man ska kunna hamna på det antal poäng som krävs. Motsvarande, ju längre in på säsongen det går med ett högre snitt, desto mindre är risken att tappa det. HBK skulle t.ex. behöva göra en avsevärt sämre höst än oss för att vi ska ta oss förbi. Det är såklart möjligt.
Och då kommer den andra delen av analysen in: hur fan det ser ut på plan. Och ärligt talat ser det nog ännu värre ut än siffrorna. Två, kanske tre bra matcher totalt. En tränare som skyller på allt och alla och efter halva säsongen fortfarande experimenterar. Det sista gör mig ärligt talat mer oroad. Jämför man med hur det sett ut de andra gångerna vi varit i Allsvenskan har det inte sett så risigt ut som det gör i år. Lägg där till värvningar som, i alla fall hittills, verkar varit att elda för kråkorna.
Hade det funnits positiva saker så hade det varit enklare att tro att 0,80 skulle vändas till ett 1,06 (som gissningsvis är ungefär det snitt som behövs). Men jag ser inte hur det ska ske. Inte med den trupp vi har. I alla fall inte med den tränare vi har i relation till det spelarmaterial vi har.