stefanps Fatta i forceringsfacer ha Aliev (1.90) och Poppler (1.96) på topp med Taminen (1.93) där med. Och kunna skjuta upp Mattis (1.97/8). Bådar gott!
hannesnilsson Lexxy 1022 enligt fotbollskanalen tidigare idag. https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/sa-manga-arskort-har-allsvenska-klubbarna-salt/
Lexxy fyfan va tråkigt spelschema. 2 lördagsmatcher borta o de är omgång 11 o 12 mot vänamo o degen. Sedan är Gbg, mff, dif o hbk vardagar
Ols Programmet i sin helhet ses här https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/spelprogram/allsvenskan-2025/123864/
lazr Innan premiären och därefter, lägg massiv insats på att bygga moral och mental styrka. Jag vill se spelare och lag som inte fruktar någon annan spelare eller annat lag, som i varje ögonblick har sig själv som måttstock, och som spelar varje match med det i ryggraden. Rädslan och tafattheten mot BKH sist, gjorde detta behov tydligt. Kom igen, Öster!
sandjohansson Redarmy88 Kan alla journos bara tagga ner med eget kapital? Det som spelar roll för långsiktig konkurrenskraft är omsättning. Stort eget kapital är en buffert så att några dåliga år inte leder till elitlicensnämnden. Är det så intressant att veta vilka som har störst sådan buffert?
Calle01 sandjohansson Jag tror du har fel och tycker även att du påpekar det i ditt eget inlägga. Har du inget eget kapital eller lågt eget kapital så får du problem direkt med elitlicensen vid ett dåligt år. Det borde vara sämre än att få problem efter några års dåliga ekonomiska resultat i rad. Vår ordförande nämnde det själv på årsmötet att vi måste tänka och göra på annat sätt än de föreningar med stort eget kapital. Sedan är ju hög omsättning givetvis jätteviktigt och det är oerhört glädjande att Öster gjort den stora omsättningsresan de senaste åren i en så osexig serie som Superettan.
outdoor_miner Berra Var det inte Norrköping som typ var panka? Nä nyheten var väl att de gick 44 mille back förra säsongen, vilket man inte gör så många ggr utan att bli pank (såvida man inte är Malme).
Redarmy88 Såg listan från Tommy, det enda jag reagerar på är att Malmö i den kategorin är överlägsna. I övrigt kanske inte så mycket mer. Hade varit intressant med en lista vilka ökat mest i omsättning där ligger vi nog i topp.
sandjohansson Calle01 Så här. Omsättning är ett bra mått för konkurrenskraft för att det avgör hur stora kostnader man kan bära. Kostnader är viktigt för bra spelare kostar pengar. Eget kapital är inte en faktor mer än för hur höga kostnader man vågar dra på sig. Så ja, på kort sikt kanske det säger något om hur en styrelse tänker. Men det är extremt indirekt som indikation på konkurrenskraft. Mer intressant är hur mkt Malmös och andras trupp kostar i löner och sign-ons. Det är en väldigt direkt koppling.
Ols Omsättning 2024 i de allsvenska klubbarna enligt sportbladets bibel Klubb Oms (milj kr) MFF 660 Häcken 448 Dif 436 Bajen 384 Aik 289,5 Blåvitt 240,5 Eif 230,3 IFK 134,8 Sirius 108 Maif 84 Värnamo 81,7 Gais 75,8 Öif 66,2 HBK 61 Degen 37,9
sandjohansson Ols Hade jag varit reporter hade jag försökt justera Häckens omsättning för Gothia Cup. Det som är intressant för deras elitverksamhet är nettobidraget som Gothia bidrar med, alltså resultatet.
naren Playmaker AI har sagt sitt ang Allsvenskan 2025. Tyvärr ligger Östers IF på plats 15. Mycket förvånande tar Mjällby plats 2, men då ska jag nog äta upp en hatt eller två 😃 https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/allsvenskan-simulerad-en-miljon-ganger-mff-tar-nytt-sm-guld/
jon naren är det inte playmaker som går mycket på estimerade spelarvärden vilka alltid är låga för spelare som kommer nerifrån i seriesystemet?
naren Slangen Verkligen, såg inte ens det! Men självförtroendet är inget fel på "Det roliga är att simuleringen förra året både satte allsvenskan och superettan. Det är sjätte-sjunde gången den görs och den har haft rätt mer än hälften av gångerna, så det är en liten indikation, säger Lidmark Eriksson. " Om man tittar vad de trodde förra året så hade de visserligen rätt på plats ett men annars var det fler fel än rätt!!