sandjohansson Calle01 Så här. Omsättning är ett bra mått för konkurrenskraft för att det avgör hur stora kostnader man kan bära. Kostnader är viktigt för bra spelare kostar pengar. Eget kapital är inte en faktor mer än för hur höga kostnader man vågar dra på sig. Så ja, på kort sikt kanske det säger något om hur en styrelse tänker. Men det är extremt indirekt som indikation på konkurrenskraft. Mer intressant är hur mkt Malmös och andras trupp kostar i löner och sign-ons. Det är en väldigt direkt koppling.
Ols Omsättning 2024 i de allsvenska klubbarna enligt sportbladets bibel Klubb Oms (milj kr) MFF 660 Häcken 448 Dif 436 Bajen 384 Aik 289,5 Blåvitt 240,5 Eif 230,3 IFK 134,8 Sirius 108 Maif 84 Värnamo 81,7 Gais 75,8 Öif 66,2 HBK 61 Degen 37,9
sandjohansson Ols Hade jag varit reporter hade jag försökt justera Häckens omsättning för Gothia Cup. Det som är intressant för deras elitverksamhet är nettobidraget som Gothia bidrar med, alltså resultatet.
naren Playmaker AI har sagt sitt ang Allsvenskan 2025. Tyvärr ligger Östers IF på plats 15. Mycket förvånande tar Mjällby plats 2, men då ska jag nog äta upp en hatt eller två 😃 https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/allsvenskan-simulerad-en-miljon-ganger-mff-tar-nytt-sm-guld/
jon naren är det inte playmaker som går mycket på estimerade spelarvärden vilka alltid är låga för spelare som kommer nerifrån i seriesystemet?
naren Slangen Verkligen, såg inte ens det! Men självförtroendet är inget fel på "Det roliga är att simuleringen förra året både satte allsvenskan och superettan. Det är sjätte-sjunde gången den görs och den har haft rätt mer än hälften av gångerna, så det är en liten indikation, säger Lidmark Eriksson. " Om man tittar vad de trodde förra året så hade de visserligen rätt på plats ett men annars var det fler fel än rätt!!
jon Kollar klippet om simuleringen på fotbollskanalen nu. Som jag förstår det svarar den endast på frågan hur många av 1 miljon simuleringar som varje lag vinner Allsvenskan. Det behöver alltså inte säga någonting om plats 2-16. Då hade det varit mer intressant med snittpoäng över alla simulerade säsonger
El_barto jon Så är det. Jag fick lära mig det igår när jag gjorde mig lite lustig över rankingen... MEN! Han har alltså sedan 2020 tippat Malmö som etta samtliga år. Det är en jävla dyr och omständig process för att räkna ut något min döda mormor klarar av...
Kalle Dahl jon El_barto Det är väl ganska rimligt att göra tolkningen minst antal segrar i simuleringen = bottenlag enligt simuleringen.
Slangen Elm sticker ut bland experterna och tippar oss på säker mark https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/viktor-elm/2025/03/26/sa-har-slutar-allsvenskan-2025/
El_barto Sääf Sr Det gör de fortfarande. Man slutar inte hålla på Öster. Det finns även ett stabilt rykte om Rydström.
Gron Tyvärr har öster aldrig varit "folkligt" förankrat. När storhetstiden var så var spelarna dryga och när storhetstiden inte var "som oftast" så var föreningen fylld av storhetsvansinne. Öster har aldrig varit folkets eller stadens lag. Och nu när unga försöker skapa det då förstör gubbigheten det. Vi kan kalla det österspöket.
penseln Gron Där har du helt fel.Öster har varit och är folkets lag ute ilandet.Det är bara i Växjö det inte är så tyvärr.Jag har följt Öster sedan kvalmatchen 1967 .Jag var med laget i Nottingham 1979 och då fick jag tillfälle att fråga Stig Svensson varför det car så mycket folk utifrån på Östers matcher,han svarade att Öster och fotboll inte var fint nog för Växlöborna.
Sääf Sr Gron fel. Det har inte historiskt varit ”laget i Växjö stad”. Runtom däremot. Ända bort till Vimmerby, Emmaboda, Sävsjö osv. Stora delar av Småland har haft Öster som sitt lag. Något man tyvärr tappat bort lite.
Jögge Sääf Sr Det finns dock kvar till viss del tror jag. Emmaboda och det hållet kanske är förlorat till lillasyster i öst, men Vetlanda, Sävsjö etc är fortsatt ganska mycket rödblå sympatier. J Södra har aldrig fått fäste där av någon anledning. Öster har gjort lite satsningar i Växjö kommun med skolkort, skolbesök osv, men jag tycker de måste ut till grannkommunerna också. Det finns så mkt att vinna och nu är det världens chans.
naren Jögge Du har helt rätt att Östers IF har en riktigt bra chans att verkligen återta och förtjäna rollen som hela Smålands fotbollslag! Men då måste vi verkligen bjuda till och visa att Öster bryr sig om alla fotbollsspelare, fotbollsälskare, fotbollsklubbar och värna om det småländska!
Sääf Sr Jögge det har har tjatat om i åratal - man gör ett väldigt bra jobb i Växjö, men måste bredda sin tänkta geografiska målgrupp. Kanske får man lite mer resurser att jobba med det nu. Jag tänker "ombud" som ideellt kan hjälpa till att få upp info på olika platser osv.
El_barto Jögge Av olika anledningar var jag i Ramkvilla och Eksjö i somras. På båda platserna fanns affischer uppsatta om kommande matcher i matbutiker. Blev ändå lite förvånad.