Vill tipsa om boken "Vem dödade min fotboll" av författaren Simon Bank, utkommen 2024.
I boken ”Vem dödade min fotboll?” analyserar författaren Simon Bank de omfattande förändringar som fotbollen genomgått sedan 1900-talets slut. Bank målar upp en bild av fotbollen som en gång var en passion för människor världen över men som nu har blivit starkt kommersialiserad och styrd av rika ägare och korrupta stater. När stora aktörer, inklusive oligarker och auktoritära regimer, nu dominerar sporten genom att köpa klubbar och arrangera mästerskap, reduceras det lokala och folkliga med fotboll till en underhållningsindustri som handlar om pengar och makt.
Författaren synliggör hur klubbar med historisk förankring i lokalsamhället har blivit brickor i ett större ekonomiskt spel, där idrottens själsliga värde får stå tillbaka för kapital och politisk vinning. Han lyfter exempelvis Qatar och Saudiarabiens inträde i fotbollens värld som exempel på hur mästerskap används för att stärka politiska intressen snarare än att lyfta sporten. Bank beskriver detta som en form av modern kolonialisering som gör att supportrar känner sig främmande inför sporten de älskar.
Boken finns att låna på bibliotek, den är mycket läsvärd och tänkvärd.
Bank, Simon. (2024) Vem dödade min fotboll? : en uppgörelse med världens mest älskade sport. Bokförlaget Forum, Stockholm.