@Tompa sa:
@rapparee
Har kollat reprisen några gånger nu. Krabbet på 1-1 målet uppstår på grund av två fel, anser jag:
1. Månz hade kunnat komma snabbare ut och upp i rygg på Stolt innan han hinner vända upp.
2. Rodic går och slår dank en bit upp i straffområdet. Han ska ju ge Månz understöd. Gott om tid att ta några steg ner.
Jag har reagerat flera gånger under säsongen på att mittfältare (de flesta inräknade) stundom fuskar i hemjobbet. Vi har släppt in flera mål snett-inåt-bakåt under året som hade kunnat förhindras med uppoffrande maxlöpningar hemåt och att backarna får mer hjälp med att markera fria spelare i straffområdet.
Både Rodic och Tatu gör tveksamma ingripanden vid 1-1. Att Månz blir bortfintad ska lösa sig med ett bra understöd. Både Rodic och Tatu står stilla och tittar på. Inte Månz fel i mina ögon. Går inte att lasta Stulic heller.
Jo, det går att lasta Stulic för att han släpper en boll förbi sig vid första stolpen från det läget. Han har en uppgift där, att stänga just den öppningen och tvinga Stolt att slå en passning in som kan gå fel eller som vårt försvar kan bryta. Ju fler moment vi tvingar motståndaren till desto större är chansen att de tappar bollen. Rollfördelningen är tydlig, målvakt stänger i första hand vid stolpen, försvaret bryter passning.
Jag tycker Stulic gör en jättebra match i övrigt och fortsatt är given etta i min bok, men låtsas som att han inte gör en grov miss här blir ju bara fånigt.