En helt fantastiskt, underbar dag igår på alla sätt och jag vill dela med mig med mina upplevelser.
Tog tåget från Alvesta ca 13.30 och kom på stationen i samspråk med två ungdomar iklädda halsdukar med rätt färger. Det visade sig att de var Öster-supportrar från Stockholm, utan någon stor koppling till Växjö. Den enas farfar hade bott i Växjö och den andra hade släktingar i Eksjö. De skulle åka hem med den enas mamma, som hade varit i Växjö på boklansering. Det visade sig att han var son till deckarförfattarinnan Anna Bågstam. Ingen jag läst men en författare som fött och fostrat en son som blir Öster-supporter måste man läsa. Hennes böcker finns på Bokus.
Promenerade till Trädgården. Jag var i precis ensam på stan med Öster-halsduk och trodde inte det skulle vara så mycket folk i den gamla biskopsbostaden. Men trädgården var i princip full med glada supportrar till allas vårt favoritlag. Mycket trevlig tillställning och god öl dessutom.
Lämnade Trädgården för att åka till puben vid Visma för att vara där vid öppning 15.30. Det var en del folk som väntade utanför och trots att många inbitna Öster-fans var nere på stan fylldes puben snabbt. Mycket god buffé (BBQ-biffar, klyftpotatis, vitlökssky, nybakat bröd och sallad) och rabatterat för EF-medlemmar. Vi satt jämte ett par studenter, från Malmö och Stockholm, som inte håller på Öster men som älskar svensk fotboll. De hade varit på matcher även i Superettan och undrade hur och varför ramsan ”Napoli 87” uppstod. Jag förklarade det med att Napoli spelade väldigt bra fotboll 1987 och att EF kunde identifiera sig med laget från det fattiga italienska söder som knäppte storlagen från norr på näsan. Om det finns någon att komplettera i berättelsen så delge det gärna här. Skulle även vara kul för mig att läsa. När vi lämnade puben 45 minuter innan avspark var det lång kö för att komma in.
I katakomberna under Södra stå var det ny servering med avspärrning och rättigheter. Fick känslan av vara på en engelsk match, där det ser ungefär likadant ut under ståplatssektionerna, bara lite större.
På hemväg smet vi in på nya souvenirshopen utmed Östra läktaren. Återigen lite utomlandskänsla där varje lag i princip har en souvenirshop på arenan. Hittade en mörkblå Öster-hoodie för nedsatt pris, 100 kr. Fanns bara några small kvar för de som eventuellt vill fynda nästa hemmamatch. En perfekt avslutning på en perfekt dag.