TuffeUffe Delar denna analys.
Nu har jag inte sett mer än poängsiffror och spelade minuter. Men de imponerar faktiskt inte särskilt.
2023 startade Rodic 22 matcher. Då gjorde han 5+9. Han hade ett poängsnitt på 0,56 per match. Mörfelt gjorde 2+2, eller poängsnitt på 0,22.
2024 startade Rodic 11 och byttes in 13 (ofta ganska sent om jag minns rätt). Han gjorde fem mål, eller 0,21. Mörfelt startade 16, byttes in i åtta och gjorde 4+3, eller 0,26. Däremot spelade tydligen Mörfelt 400 minuter mer än Rodic och fick avsevärt mycket mer tid på sig.
Det hände inte så jäkla mycket på den tiden.
Att det var skit runt Rodic bör man naturligtvis ha med i beräkningen, men så vitt jag förstått är det inte riktigt så enkelt som att Rodic är den som ska klandras ensidigt för det...
Därtill: lägg till erfarenhet, hur han såg ut på försäsong, vinnarskalle och pådrivare på plan osv.
Att han inte spelat har inte att göra med att Mörfelt är bättre. Det är andra orsaker. Att påstå att Mörfelt är bättre är nog också att vara generös i överkant. Sanningen är ju att han fått gott om tid och visat ganska lite på den.