sandjohansson Det här är okunnigt trams.
Ska man jämföra de två förra året fick Mörfeldt lite drygt 400 minuter, eller 4,5 match mer i speltid. Han gjorde totalt fyra (4) mål, eller 354 minuter per mål. Rodic producerade fem (5) mål, eller 215 minuter per mål. Om jag inte läser helt fel så var det. bara ABW och Aliev som var bättre.
Ska man dessutom jämföra försvar skedde det ett mål per 98 minuter spelade för Rodic och 94 för Mörfeldt.
Till detta ska läggas situationen där Rodic nog knappast var i någon vidare balans.
ATT påstå att Mörfeldt är bättre finns det ganska exakt 0 belägg för. All fakta i målet visar med önskvärd tydlighet att så är fallet.
Om han är bättre nu? Inte en aning, han får ju inte spela. Att Mörfeldt däremot INTE presterar, det vet vi.
https://footystats.org/players/sweden/albin-morfelt
https://footystats.org/players/montenegro/vladimir-rodic
Ska vi titta lite på Mörfeldts s.k. spetsegenskaper? Gärna!
I år har han skjutit två (JA TVÅ) skott. Båda utanför. Han har gjort åtta dribblingar, två har varit lyckade. Han tillhör de som passar färst gånger (11:e percentilen), lyckade passningar är inte heller bra (15:e percentilen). Naturligtvis finns det saker han har en hög percentilsiffra på. Som att begå regelbrott, få kort och missa målet. Samtliga ligger han över 70:e percentilen. Förvisso står han för två nyckelpassningar.
Att Rodic inte har några siffror att visa upp kan förklaras av hans 42 (JA, FÖTTITVÅ) spelade minuter.
Ska vi bara jämföra spelare talar siffrorna för sig självt. Det tog mig 10 minuter att kolla detta. Foyston lär ha dessa, och mer därtill framför sig varje stund. Att det ignoreras talar ett MYCKET tydligt språk.
Ska vi välja ett mer pragmatiskt spår så hade ALLT detta varit ok, om laget presterat. Men det gör inte laget. Offensiven hackar och produktion sker inte. Samtidigt har vi en spelare, som bevisligen sett till de FÅ chanser han fått, tillhört våra mest produktiva spelare. Att inte testa den spelaren är antingen en vansinnig inkompetens eller beroende på något småkukat navelskådande.
Det beror INTE på Rodics kvalitet att han inte får spela. Det finns inga sakliga argument för den tesen.
Foyston sätter sitt ego före lagets och föreningens bästa. För mig är det skäl nog att, i minsta fall, avkräva honom på ordentliga svar.