El_barto Alla läser som det passar, även du.
Om du lägger upp att spelare y minsann gjorde x antal mål förra året, på vissa spelminuter, då är det ganska obearbetad statistik. Finns mycket kring det som behöver analyseras för att statistiken verkligen ska säga något. T.ex. i vilka situationer målen görs, i vilka lägen matchen är, i vilka situationer laget är, osv.
Ett argument du för fram t.ex. förutom statistiken, är att Rodic ser bra ut på träningarna, rapporterat av en viss journalist på SMP. Samme journalist som tidigt säsongen 2023 utnämnde Prekovic till superettans bästa målvakt. Sedan vet vi hur det gick...... Så det är inte så enkelt eller så naturligt att göra bedömningar heller.
Fotboll är i mångt och mycket en bedömningssport med högst subjektiva bedömningar. Detta oavsett hur mycket ai genererad statistik som plockas fram och rapas upp och ned i media.
Hur lägger du fram som du menar sakliga argument för att en spelare anses som bättre val för laget än en annan?
En tränare har ganska många aspekter att ta hänsyn till i sitt sätt att förklara och motivera de val han gör. Han har i någon interju/presskonferens sagt att han anser det finns andra spelare som är bättre. Hur ska han för media och supportrar förtydliga det utan att riskera balansen i laget/truppen?
Jag kan hålla med om att det är konstigt att Rodic inte fått fler minuter. Men som jag ser de matcher vi genomfört, tror inte jag att hans spelande hade inneburit fler poäng.