@Eckart sa:
@jon sa:
@Ols sa:
@ÖIF135 sa:
@xonitex sa:
Enda negativa idag är ju publiksiffran. Otroligt bortskämd och bekväm idrottsstad. Det är ju jobbigt att gå på fotboll i regn även om man har tak över huvudet tydligen. Corona, visst. Men Visma tar 12 000 och det är utomhus. Här behöver vi försöka göra något inför 2022. Jag tar inte argumentet sportslig framgång lockar publik som godtagbart, så är det givetsvis, men det går inte luta sig bakåt och hoppas på bra resultat.
Enda bortförklaringen kan väl vara att vissa anser att det inte var något att spela för. Men nu med facit i hand finns det faktiskt kval att spela för.
Publiken i Växjö är bortskämd med att även bli underhållen - offensiv fotboll och mål. Velic lag bjuder sällan på det.
Går man verkligen på S1 eller AS för att få se finfin fotboll? Vilket lag isf? Jag tror man går för att man hoppas att ens lag ska vinna, oavsett om 1-0 efter självmål eller 4-1 och fint spel
Där tror jag du har fel. Givetvis går den stora Östersupportern oavsett men ska du locka den breda massan så behöver du faktiskt ha en produkt som är rolig att se på också.
Jag tror snarare att tradition, framgångar, derbyn och storstadslag är det som lockar publik. Däremot är det många som pratar om skönspel som något attraktivt, men jag tror inte att det påverkar biljettförsäljningen mer än på marginalen. I så fall skulle ju publikligan ledas av idel skönspelande lag. Så är det väl ändå inte riktigt?
Åtminstone före pandemin var Hammarby det största publiklaget i svensk fotboll. De har allt av ovanstående - plus en ny och modern arena och en tydlig image som ett inkluderande lag för sköna snubbar. Många tycker sig genomskåda den där storyn, men det spelar ingen roll eftersom den funkar. Jag tror inte att Öster kan kopiera Hammarby rakt av. Det kan inte, tror jag, finnas ett småländskt Bajen. Men en del kan man nog ändå lära sig av andras framgångar.