@Ronnie sa:
@Bissan sa:
Ingenting är klart än, men nästan nästan nästan. ALLT måste gå käpprätt åt skogen, inklusive att vi måste tappa många mål. I så fall kan vi sluta på plats 13. Akropolis, Falken och Vasalund bakom oss men teoretiskt kan vi, GAIS, Brage och Västerås alla sluta på 39 p, Jönköping och AFC 40 p och ÖIS 43 p.
Men t o m jag vågar nu ändå gå ut med att det är klart, vi spelar (minst) i superettan 2022! Så vansinnigt skönt!!!! Och vilken underbar fest laget bjöd på i Landskrona!
Tack för redogörelsen! 99% klart alltså.
Höstlovsledig med barnen idag, så jag tog tillfället i akt att räkna på lite sannolikhet. Med Bet365s odds i omgång 28 som underlag och generell fördelning hemmasegrar-oavgjorda-bortasegrar för svenska elitfotboll (46-25-29%) för de sista två omgångarna. Jag har bortsett från målskillnad och räknar med att om motståndare uppnår samma poäng som Öster så går de om oss i tabellen. Ett pessimistiskt antagande i linje med lagen om alltings jävlighet. Reserverar mig för eventuella felberäkningar för säkerhets skull :).
* Sannolikhet Öster tar 0 poäng 2,90%
* Sannolikhet Brage 9 poäng 6,10%
* Sannolikhet GAIS 9 poäng 3%
* Sannolikhet AFC 9 poäng 4%
* Sannolikhet Västerås >= 6 poäng 40%
* Sannolikhet Akropolis >=5 poäng 43%
* Sannolikhet Jönköping >=5 poäng 53%
* Sannolikhet Örgryte >=5 poäng 60%
För att Öster ska hamna på kvalplats måste Öster ta 0 poäng samtidigt två av Brage, GAIS och AFC tar full pott. Dessutom måste övriga händelser också inträffa.
* Sannolikhet att två av Brage, GAIS och AFC tar 9 poäng: 0,52%
* Nu till budskapet! Sannolikhet att Öster hamnar på kvalplats, med pessimistisk inställning till målskillnad:
0,000839%, eller om man så vill, 8,39 chanser på en miljon! Det motsvarar ungefär chansen att vinna 50000 kr eller mer på en trisslott (sluta köp trisslotter och satsa på julpotten istället).
Sannolikheten att vi klarar oss från kval är 99,916%!