DannePsFrisparkar IFK Växjö hade lätt dragit in mer publik än publikrekordet på Myresjöhus Arena/Visma arena / Spiris Arena.
Skillnaden mot bollsporterna är att tävlingarna spänner över större regioner, ofta över hela riket varpå mer publik dras till evenemanget.
Att sitta och göra sig lustig över en förening och dess verksamhet som man själv inte har någon funktion till är bara lågt och onödigt. Men visst, man kan ju jämföra de sportsliga framgångarna klubbarna emellan i modern tid och konstatera att ÖIF är en gravt haltande förening med cash på banken men ingen som helst framtid över Superettanivå vad det verkar, medans IFKV är en hårt arbetande förening med mängder av framgångar från ungdomar till seniorer.
Friidrotten är en väldigt stor rörelse i landet och IFKV placerade sig som fjärde mest framgångsrika klubb då man summerar förra årets samtliga officiella tävlingar, hur mycket klarar Öster översatt till fotboll? Utslagna ur allsvenskan efter ett år IGEN!
Jag tycker att Arenastaden skall vara ett område för fler än haltande bollsporter (inkl käppakrig) som antingen harvar i andraligan, eller ytterst sällan når hela vägen i sina respektive slutspel, men de som bedriver sin verksamhet på området måste få göra det enligt sina behov, såsom IFKV som behöver en bättre utomhusarena än värendsvallen, Öster som behöver fler planer till akademi och ungdomslag, och säkert annat som bubblar under ytan.
Jag ser mig som en patriotisk lokalsupporter och håller alltid på våra lag när de tävlar eller spelar i sina sporter, men man måste zooma ut ibland och se hur det egentligen ligger till med sin favorit! Varför ställa föreningarna mot varandra istället för att försöka hitta samarbeten och effektivisera arenaområdet tillsammans?