En förening som planerar för nästa nivå, kanske justerar sin vision och omarbetar sin strategi, detta samtidigt som laget för stunden parkerar på AS direktplats med fyra omgångar kvar av SE 2024.
Vad betyder det? Är det bra eller dåligt? Ja som vanligt ligger sannolikt utlåtandet i betraktarens öga.
För min del ser jag bara sundhetstecken. Det har uppenbart funnits lite grus i maskineriet, läs trupp och organisation, under året vilket ansvariga tagit tag i och agerat. Samtidigt läser man in och förstår att gammal vision och strategi kan behöva en översyn. Sedan den gamla antogs när Jens, Vito mfl kom in i föreningen har mycket hänt och föreningen har utvecklats och stabiliserats på många vis. Det som återstår egentligen är ju den sportsliga pricken över i:et.
Att i detta läge få in en av Sveriges mest profilerade och erkända personer till att vara delaktig i vision och strategiarbete för att staka ut framtiden är inget annat än ett hälso och styrkebesked från föreningen. Det är klart att han likt tidigare kommer att göra ren sporthefsvardag, men innan dess så är behöver ju vision och strategi vara på plats så att man vet vad det är för typ av spelare man ska gå efter.
Jag menar att vi kan vara helt säker på att årets säsong, lagets och enskilda spelares prestationer, Vitos försäljningar och rekryteringar och nu senast JJ:s intåg i organisationen har ökat intresset och höjt "anseendet och marknadsvärdet" på föreningen betydligt. Jag skulle sträcka mig till att göra jämförelsen med när debatten om Arenastadens eventuella tillkomst var som störst för 15-20 år sedan och domedagsprofetior dömde ut kommunens planer på att investera en masse i stadens idrottsarenor. Vad skulle det ge? När besluten sedan kom och byggstarterna avlöste varandra sa jag: Jag tror inte vi har en aning om vilken betydelse den här satsningen kommer ha för den långsiktiga utvecklingen av staden, regionen, idrotten, näringslivet och människors välmående. Nu står vi här med HPC, Friidrottsundret, innebandyelit hockeylagets inträde i eliten och medaljer utan motstycke, ja så här kan man fortsätta att räkna upp och nu väntar staden bara på en simhall värd namnet med 50 metersbassäng. Den potentialen står nu också Östers IF inför.
Är det då en formalitet att gå igenom och ett självspelande piano som per automatik kommer att leverera? Absolut inte.
Det kommer krävas fortsatt hårt arbete, småländsk klurig envishet och uthållighet. En hel del tyder på att man nu har beamannat upp med just denna tjurighet. Nu återstår att se hur du, jag och övriga regionen sluter upp i tron och engagemang för att våga ta föreningen till nästa nivå.
Jag känner mig besjälad av idén att föreningen själv gör vad den kan för att ta initiativ till peka ut en riktning att tro på och för andra att följa och vilja bidra till.
I mina ögon är ÖIF en högst vital, energisk och intressant 94-åring som strategiskt rör sig framåt uppåt i den svenska fotbollshierarkin.
/ D