Jag började ju lyfta det här i en annan tråd för något år sedan (tack för trådstarten). Min poäng är att det länge har varit ett problem för Öster att det inte säljs fler biljetter. Det blev flera svar om marknadsföring, värdefrågor och optimismen i Växjö. Det var dock något mer konkret jag var ute efter. Jag har redan fyllt i och skickat in enkäten, men väljer att också säga något kort här.
- Tidigare har jag föreslagit att de olika sektionerna på arenan får namn av gamla Öster-spelare. Exempelvis sektion Lill-Damma, sektion Tomas Ravelli, sektion Zampi-Blomqvist etc. Det bidrar till att det känns som Östers arena. En konkret form av storytelling, som förstärker upplevelsen.
- Sänk biljettpriserna rejält på de sektioner som oftast står tomma. Inför utöver det rabatter för skolungdom och studenter. Jag förstår att det här inte kommer att dubblera Östers publiksiffror omedelbart, men jag tycker att det åtminstone kan vara värt att pröva ett annat grepp. Att lag från andra städer med ungefär lika stor befolkning lockar få måste inte betyda att Öster också är dömda till att alltid ha 2500 stammisar i Superettan. Allt måste inte vara som det har varit förut. Det är möjligt att göra saker bättre. Växjö-borna är inte exakt desamma nu som för 30 år sedan.
- Dela ut gratis säsongsbiljetter i form av röda t-shirts med trycket ”Öster 2022” på bröstet. Dessa t-shirts delas främst ut till barn och ungdomar som spelar i kommunens fotbollsföreningar. De är ju redan intresserade av fotboll. De som deltar hyfsat regelbundet i nattfotbollen bör också få en t-shirt av det här slaget. Kanske kan det också delas ut ett mer begränsat antal t-shirts till föräldrar, ledare och andra vuxna, som har kopplingar till någon av kommunens fotbollsföreningar.
- Kvinnor är en underskattad målgrupp. Pröva olika specialerbjudanden för att locka fler. Exempelvis ”hon och han” där hon går in för halva priset och ”tjejgänget” där tre tjejer kan gå in för samma kostnad som två. Uppmuntra också bildandet av en damsektion i East Front. Flera av landets större klubbar har redan den sortens sektioner (eller om det är egna supporterföreningar).
- Profilera derbyna tydligare. Till derbyna räknar jag matcherna mot andra Smålands-lag samt Mjällby. Inte så många matcher nästa år, men de blir snart fler igen... Inför särskilda, rabatterade derbybiljetter där även rabatter på mat ingår. Pröva även ett derbypaket där någon tias rabatt på buss till bortamatcherna ingår.