@Knugen sa:
@Petter Bengtsson sa:
Det är en knepig fråga det här. Vi ska alltså vänta på att få ihop mer pengar så att vi kan värva ihop ett slagkraftigt lag som går upp och stannar kvar? Jag tror inte riktigt att det funkar så. Snarare tror jag att vi får göra som Mjällby eller Varberg och ta chansen när den kommer. Vilket den kan göra nu.
Varken Varberg eller Mjällby hade en massa pengar i kassan när de gick upp. Det kan gå ändå. Jag tror helt enkelt inte att det går att dra in så mycket på att vara kvar i Superettan. Det gäller snarare att chansa rätt och få ihop en konstnadseffektiv blandning av talanger.
Både Varberg och Mjällby är tänkvärda exempel. Varberg gick upp efter att ha kvalat sig kvar året före (ni ser ju parallellen där) och Mjällby gick upp som nykomlingar (de var alltså inte ett etablerat Superettan-lag). Båda de här lagen är dessutom, precis som vi, beroende av en handfull stjärnspelare. Vid uppgången till Allsvenskan kompletterade de med ytterligare några nya, varav åtminstone Moses Ogbu har blivit en succé. Jag har svårt att tro att vi kan göra detta på något annat sätt.
Men tidpunkten är speciell. Dels för att Corona drenerar klubbarna på pengar, och dels för att tv-pengarna samtidigt ökar det ekonomiska glappet mellan Allsvenskan och Superettan och mellan Superettan och division 1... Men vad konsekvensen till slut blir där vet jag inte. Flera toppklubbar går nu på knäna ekonomiskt eftersom de inte har någon publik. Situationen är svåröverskådlig.
Mjällby och Varberg hade legat Död-sist nu om det inte vore för att andra lag har floppat så grovt den här säsongen pga allt som har hänt i omvärlden, De har det som kallas "flyt" med sig den här säsongen och jag har svårt att tro att på lång sikt att de kommer att kunna etablera sig i Allsvenskan utan de kommer förr eller senare som andra lag har försökt genom åren, att åka ur igen och så är det, det är fan inte lätt idag för nya lag att etablera sig i den ligan och det är därför Öster måste ha en slagkraftig ekonomi och ha resurser att kunna hålla sig kvar på långsikt och etablera sig olikt andra lag
Där håller jag inte med. Mjällby har jag sett en del och de spelar riktigt bra fotboll. Varberg har jag inte sett speciellt mycket av. Om de andra lagen har misslyckats pga Corona (som jag antar att du syftar på) så har ju Mjällby och Varberg gjort något bra, som inte misslyckas i samma situation. Och det beror i min bok på stabilitet och kompetens, inte på tur. Sedan tror jag också, precis som du, att de till sist (något annat år) kommer att åka ur.
I övrigt håller jag med om de forumskribenter som inte tror att det går att planera när det skall gås upp i Allsvenskan.