Vad känns annorlunda i dag jämfört med de senaste matcherna ni spelat?
– Det som skiljer är att vi inte har lika mycket etablerat spel på deras planhalva. Tidigare har vi rullat mycket boll där i stället för att få den Hawaiifotboll det blir i dag.
Och vad gör att det blir så?
– Flera faktorer, men de har ett presspel som funkar bra för dem som gör att vi får slå längre bollar och inte får ner den lika bra hos dem. Vi tar dåliga beslut också och kommer inte så högt upp med laget som vi vill.
Länk: https://www.minboll.se/sport/abw-malet-betydde-ingenting-for-oster-det-svider-7372ce65/
Väl summerat av ABW. J Södra hittade ett spel som funkade bra mot oss, Kusu och Hauksson kunde inte värja sig mot J Södras punktmarkering och jag tycker faktiskt att det är svag coaching att vi inte förändrade något från första till andra halvlek. T ex att låta Kozicas roll bli lite mer av bollmottagande och "avlastare", utöver hans fina läge i första halvlek så kom han ju bort totalt. Sen blir ju J Södras 1-1 avgörande för matchen, där tycker jag mig se att hela laget blev ängsligt och mer rädda för att förlora än taggade för att vinna.
Vi måste jobba med de scenariona i laget, för det är inte så enkelt att bara byta målvakt (vi som såg cupmatchen mot Trollhättan kunde se en Nilsson som var allt annat än förtroendeingivande). Hur ska vi som trupp agera om vi släpper in ett mål? Hur ska vi möta ökad aggressivitet och självförtroende hos motståndarna i samband med det? Hur hittar vi tillbaka till vårt presspel samtidigt som vi säkrar bakåt?
Frågor, frågor som truppen får jobba med resten av säsongen. Och till nästa år. För inte ska Tufa eller nån annan i tränartruppen bytas ut, däremot ska vi såklart se över truppen.