@Peter
_
Hansen sa:
Spännande! Jag tror också det är bra att titta lite utanför boxen ibland. Det var väl det som gjordes på den tiden när Örgryte hittade sina succébrassar. Finns säkert någon spelare med spetskompetens i t ex Oceanien. Nu menar jag inte att man ska fylla Östertruppen med nationaliteter som inte kan tala med varandra igen utan poängen är att det finns många spelare som går under radarn där man kanske inte letar (inspirerad av att Vardy & Kanté sent spelade i åttondedivisionen i sitt respektive land).
@Vikash sa:
Verkar lite onödigt att ta en vänsterback om man ska värva från Filippinerna... behövs nog lite högre möjlig utdelning på reward sidan av den risk/reward-ekvationen.
Jag håller med PeterHansen. Både vad gäller att titta lite utanför boxen ibland och att man inte ska fylla truppen med personer som har kommunikationsbarriärer. Spontant tänker jag att Östersund har gjort det bra när de har värvat brittiska spelare från lägre divisioner i England. Någon nämnde exempelvis Jamie Hopcutt tidigare. Innan han kom till Östersund var han i ett non-League-lag. Som ni själva skriver kom Jamie Vardy också från ett non-League-lag. Om vi tittar på östra Asien är ju thailändska ligan i genomsnitt relativt snarlik mot Superettan i monetära mått mätt. Tror jag. Å andra sidan kan de större lagen hävda sig i asiatiska Champions League hyfsat väl. Muangthong United kom bland annat till sextondelsfinal i 2017 års upplaga efter att ha besegrat japanska Kashima Antlers, 2-1, sydkoreanska Ulsan Hyundai, 1-0, australiensiska Brisbane Roar, 3-0; spelat oavgjort mot Brisbane Roar, 0-0, Ulsan Hyundai, 0-0 och förlorat mot Kashima Antlers, 2-1. Att komma till sextondelsfinal gjorde även Buriram United året efter. Och åren därpå har ett lag tagit sig till gruppspel varje år.
Nu är förvisso inte alla engelsktalande i Asien-Oceanien, men det finns en del. Ett exempel är just Daisuke Sato. Jag känner honom inte personligen, men på intervjuer pratar han bra engelska med japansk och filippinsk brytning. Och precis som dåvarande managern i AC Horsens sa verkar han vara: en uhyre dygtig spiller med en sindssyg god teknik, og han er fremragende mand til mand defensivt og offensivt. Vi glæder os til at se ham i den gule trøje, og han har rigtig gode forudsætninger for at lykkes, vilket innebär att jag tror att han kan ta ett steg längre upp på banan. Samtidigt säger han själv att: som spiller er jeg en fighter, der går hårdt ind i alle nærkampe, og jeg er en klog spiller med en god venstre fod, vilket borde innebära att han har förutsättningar att bli en publikfavorit.