Ibland framförs åsikten att vi, när laget var som bäst under Järdler, nådde höjder som vi inte sett på länge. Enligt mig bär den åsikten närmast faktoidens märke. Cupmatchen mot AIK var otrolig spelmässigt, framförallt första 45, men måste såklart ses i ljuset av att det var en match som spelades innan den riktiga säsongen drog igång, att AIK sedan var fullständigt bedrövliga både i den fortsatta cupen och inledningen av Allsvenskan, och viktigast något som alldeles för ofta glöms bort i sammanhanget: vi förlorade faktiskt med 2-4. Cupmatchen mot Malmö är helt meningslös att dra några växlar av. Bra så klart att stå upp mot och till och med slå Malmö oavsett förutsättningar, men det som spelas i tipshallen är närmast att likna vid en annan idrott.
Så med de matcherna borträknade, vad har vi för insatser att minnas under Järdler? Några gedigna insatser under den första säsongen, absolut. Typ den i tråden tidigare nämnda segern borta mot Falkenberg. Bra, väl genomförd Superettanmatch. Klassmål av Bajrovic. Men något alldeles fantastiskt som lovar långt mycket mer än så? Kom igen. Vi radade upp den typen av matcher under Tarra.
Om man bara tittar på spelmässig höjd i enskilda matcher nådde vi absolut samma nivåer under Tarra också. Typ första halvlek hemma mot Helsingborg, 2017 var det va? Det är nog det bästa spelet jag sett från Öster så länge jag kan minnas (jag är född -90 så det finns ju hyfsat stora luckor även i modern tid för mig). Sen förlorade vi den matchen också, med 1-2, och då är det inte så mycket värt.
Min poäng är att man kan inte bedöma enskilda matcher, eller delar av matcher, och extrapolera dessa till tecken på att en tränare är bra eller dålig. Det enda som kan bedömas är spel över tid och det MÅSTE naturligtvis kopplas till faktiska resultat. Om Öster hade spelat som mot Helsingborg hemma 2017 en hel säsong men förlorat varje match med uddamålet så är NÅGOT fel, och tränaren är huvudansvarig för det i en organisation som vår där man valt att agera utan sportchef (något jag utgår från att alla tränare vi haft känt till innan de skrev på). Bra spel utan resultat, är meningslöst, värdelöst, eftersom fotboll inte är konstsim, och jag tycker inte ens att spelet i sig var något särskilt under Järdler (förra säsongen var det under långa stunder snarare plågsamt att se matcherna).
Man kan prata om otur, man kan prata om XG, men tränaren är huvudansvarig för resultaten. Under de inledande omgångarna, säg första sju, under Björknesjö säsongen 2014 dominerade vi så gott som varje match men förlorade eller tappade poäng i slutskedet av nästan alla. Sen sket det sig rejält därifrån. Det är inte många, om ens någon, här inne som har höga tankar om Björknesjö och det är rätt. Det är huvudtränarens uppgift att se till att laget kan prestera och fortsätta prestera även när det går emot, det är också en del av arbetet. Klart Järdler skulle gå. Vi hade inte spelat i Superettan nu om han inte gått, om inte Velic kom in, och det är inte för att vi hade gått upp i Allsvenskan direkt.
Det finns några här som tror väldigt mycket om Järdler och som ser något stort i honom. Jag gör det inte och ser honom nästan enbart som en snackare, lite samma säljartyp som Concha. Vem som har rätt om just Järdler får väl framtiden utvisa och var och en blir salig på sin tro, men att han nådde sin vägs ände i Öster MÅSTE det vara möjligt för alla att konstatera. Från senvåren och framåt förra säsongen såg det bara sämre och sämre ut och spelarna hade absolut ett eget ansvar i det - men det hade sannerligen Järdler också. Och som jag skrivit tusen gånger nu: tränaren är huvudansvarig. Ni som uppskattar Järdler kan också glädja er åt att han fick gå i det läget. Det räddade nog hans möjligheter till en framtida tränarkarriär på elitnivå, åtminstone på kort sikt, att han inte ledde laget till en nedflyttning.
Jag har redan skrivit åt helvete för mycket och jag vet knappt ens själv vad jag vill komma fram till längre. Men alldeles oavsett vad man anser om Östers agerande, om spel och resultat, om Järdler, om Tomas Backman, Natus Ponnie och Jonatan Hårenberg: Järdler är borta nu och han kommer med en sannolikhet angränsande till visshet inte komma tillbaka till Öster. Slut upp runt Velic i stället. Vi har det vi har. Vi plockar poäng. Vi har problem, vi har utvecklingsområden, vi har utvecklingsmöjligheter, men vi åker inte ur i år. Vi har tid och plats att drömma igen. Ta vara på det för förr eller senare sitter vi i skiten igen.