@Ruuben sa:
Man undrar ju hur Velic har lyckats skapa den här ”Tommy Svensson” auran. Jag kan inte annat än tycka det är lite förvånande ändå. När han var spelare och lagkapten fick jag alltid känslan av att medspelarna i laget tyckte han va lite diva och primadonna. Det hade jag trott skulle hänga kvar lite, men som tränare verkar han ju ha ett jäkla förtroende av spelarna. Och Rasmus verkar ju ha någon scout/analytiker-talanger som man inte trodde man skulle se av en målvaktstränare.
Hatten av. Man mår gott som östersupporter nu.
Nu när det börjar slipas på att man ska kunna stänga butiker och liknande också (och inte bara kultur och idrott) så kan jag avsluta min lilla, tysta och obetydliga strejk (tack @lutavallen för snälla ord i tråden: https://www.eastfront.se/forum/discussion/82776/kom-tillbaka-peter-hansen-du-aer-saknad#latest - någon sådan kampanj var verkligen inget jag eftersträvade) då det visserligen känns tråkigt men mer rimligt och konsekvent att även arenorna är stängda när nu allt ska kunna och vid behov kommer att stängas under denna eländiga pandemi. Glädjande mitt i eländet att Öster oväntat nog verkar ha ekonomin under bra kontroll inför nästa år.
—————
För att återkomma till ämnet i tråden.
Vill kommentera det här med Denis som ju länge varit en vattendelare bland fansen, även som spelare.
Minns Levis kommentar från 2017 om att han hellre lirat med Velic i Åryd än gått till Kalmar.
Jag minns även när jag pratade med Malkolm efter seriesegern hemma mot Prespa 2016 då han med djup respekt talade om att han var glad över att ha bidragit till att Öster återkom till eliten då han visste hur mycket det betydde för Denis (och så klart de andra med Österhjärta).
Pratade själv med Denis vid det firandet om mina minnen från Lettland 2004 vid det senaste tillfället vi åkt ur Europaspel då Denis gick kvar länge sist på planen i Liepaja och han mindes det som igår. Bitterheten över att inte fått chansen att åka ner till Gelsenkirchen med Öster för att möta Schalke.
Minns också redan 2000 då han var lagkapten för Öster 2 och byggde upp den känsla för Föreningen som gör att han sedan tog ton efter segrar med ”Här idag så är det fest hos Öster..”-sången som har sina anor sedan 1937 då den första seriesegern kammades hem.
Sedan minns man ju hans magiska samspel med PC 2004-05 och givetvis hans stora del i 2011-12-gängen där han även spred bra stämning utåt ihop med t ex Vidarsson.
Tror kortfattat att Denis åkt på en felaktig bild av att vara divig/kaxig.
Här fanns ingen egen vinning i att ta över som tränare vilket gjordes med uppenbar risk att få ett hack i sitt tränar-CV direkt då det var upplagt för att åka ur ifjol. Direkt slog han fast i att han sket i hur det såg ut bara poängen kom in till Öster. Ingen egen prestige i att Öster skulle spela någon sorts fotboll med just Velics signum. Det får se ut hur som helst bara det ger framgång. Han rycker på axlarna. Underläppen upp över överläppen. ”Nääee..” som standardinledning på en mening.
Trivsamt humoristiskt men samtidigt lagom strävsamt intryck i varje intervju i utmärkta Radio 1930 (bli Patreon du också för -minst -bara en dollar i månaden!).
Jag är tacksam för att vi fått in Denis som tränare och att han gjort de fina valen att ta med sig Mario och Rasmus som sina vapendragare.