@Plantagenparkeringen sa:
@Bissan sa:
@Plantagenparkeringen sa:
Jag är mer intresserad av att få höra ditt svar på Drillos fråga tidigare i tråden. Och jag menar på allvar att jag är intresserad av en motivering till din så tydliga åsikt om att Velic ska få lämna trots de placeringar Öster tagit under hans ledning!?
Det är lättare att prestera i en grupp där kraven är borta, anno den här hösten. Så fort det kommer en press utifrån fallerar resultatet med sämre ledning.
Ex. Två sämre vårsäsonger från Velic med sitt gormande när sjön blir tuffare. "Laget" spelar riktigt dåligt under press. J-södra ex förra året. Men så fort det inte gäller något. Då är tyngden på axlarna borta. Majje går in som tränare och spelarna får den friheten i spelet man önskar.
Med tanke på att vi värvade en halv ny startelva på lån så tycker jag att tränarmissen resulterat i rätt stora kostnader och resultaten är ett resultat av allsvenska lån.
Jag anser att ledarskapet är främsta problemet. Det andra problemet är hur vi spelar fotboll. Jag vill se fotboll för att underhållas, inte för att lägga 90 minuter på ett lidande. Och där tycker vi olika.
Tack för motiveringen av din Velic kritik @Plantagenparkeringen och jag ska vara så tråkig och resonerande kring dina och mina bevekelsegrunder i åsiktskorridoren. ( Har någon någonsin skrivit bevekelsegrunder och åsiktskorridor i ett supporterforum? Nej det kan inte ha hänt. Jag ger mig själv ett gult kort direkt för osportsligt uppträdande)
Jag kan förstå och även dela din uppfattning att fotbollen inte alltid är roande underhållning, och att ledarskapet kan uppfattas är negativt, eller trumpet. Men man kan också använda ord som engagerat, genuint och besjälat, så har samma egenskaper också fått en positiv klang, Jag tror att det här i kan finnas nyanser av skillnader i etniska rötter, där Velic bakgrund skapat den han är, och hur han är. Och det visste även de som anställt honom. Kanske till och med därför. Det senare kan ibland bli till hinder för det konstruktiva, genomtänkta, mogna, förfinade ledarskapet som trots allt känslomässigt engagemang kan lyfta sig över det, för att verkligen verka konstruktivt, positivt för att stå för det ideala ledarskapet. Kanske ordbajseri i era ögon, men jag skulle kunna dra parallellen till Janne Anderssons ledarskap som beskriver att han tidigare i karriären gormat och skrikit och visat humör, men som nu lugnat ner sig, utbildat sig, skaffat erfarenhet och nu verkar med ett mer strategiskt ledarskap för att nå dit han med sitt engagemang vill. Sen gormar han en del under match ff. Det är känslor. Skönt. Han leder människor och grupper av högpresterande individer till att högprestera såsom grupp med en utveckling över tid. Det är enligt mig en hög nivå av ledarskap och fotbollskunskap, med stora underlag av fotbollskunskap och även cynism. Hans lag kanske inte alltid underhåller, men j-vlar vad bananrepubliken Sverige levererar.
Du menar också att han inte lyckas leda laget under press och hänvisar till svaga vårsäsonger och en underprestation mot J-Södra ifjol.
Här måste jag säga att det underbyggda referenserna svajar och rent av är snuttifierade.
Min grund: Till att börja med vänder hans ledarskap en säsongslång underprestation till klarat kontrakt när han tar över en riktigt stukad spelargrupp hösten 2019. En leverans av resultat under press, över tid, som heter duga.
2020 utvecklas stabiliseras laget med en förvisso stabil, och defensivt stark fotboll kryddad med spetskunskapen Petar Petrovic som själv står för Östers offensiv,, när han kan, vill och har lust, Högklassig, men inget lagspel. Kombinationen sätter dock Öster på en stabil 4:e plats och i målet har man scoutat och plockat fram en doldis som levererade som tillsammans med HBK:S Malle var seriens bästa keeper. Leverans av resultat över tid, dock utan att leverera i toppmatcherna, där kan Södra få vara med som exempel.
"2021 tar han beslut under press som är långt ifrån populistiska, men han gör det för att han tror på dem. Klubbens påläggskalv till bänken för att kapten Månz ska ta hans plats som i sin tur ersätts av det som visar sig bli säsongens mittback i Superettan John Stenberg, Laget svajar sedan till ordentligt när Mehic går sönder, När Calle vill söka sig bort och saknaden av Petars spets är borta. Pressen som byggs upp är här väl då hög om något, men Velic får med stöttning av andra nytillkomna ta beslut om att släppa breddspelare, sälja toppspelare och låna in spelare med potential. Laget stallar ytterligare en tid men sakta trummar maskineriet ingång från ett stabilt defensivt lag till en maskin omöjlig att slå med poängsnitt över 2 poäng per match under andra halvan av -21. Topplag som HIF, Södra och Värnamo, med flera får denna säsong äta gräs mot Velic maskin. Leverans av resultat under press.
Du tycker att ett halvt lag av lånespelare har orsakat stora kostnader. Har den, undrar jag? Mehic, Keene, Calle, Alle, Alexandersson och Hörnblom har bekostats av Försäkringskassan med anledning av sina skador, eller har minskat lönekostnader med sina flytter till andra klubbar. Calles flytt t o m genererade pengar. Man köpte istället in Isak och betalar del av löneposter för spelare tillhöriga AS-trupper, men som sannolikt ännu inte sitter på några höga löner. Både Keene och Mehic hade med säkerhet mer betalt än vad inlånade young guns kostat. Jag skulle tro att årets truppförändringar snarare sparat pengar. Jag kan ha fel.
Du hyllar Majjes ledarskap för spel och resultat i en match!! när Velic efter några ostskivor får sitta på läktaren för sina upprepade känsloutbrott från sidlinjen. Tror du på riktigt att Velic varit isolerad från att leda laget, lägga taktik och förbereda inför det som blev en kölhalning av pigga Bois på bortaplan? Tror du att Majje tog över förberedelse veckan och ändrade allt efter sitt eget huvud för att han för en gångs skull fick chansen att göra något annorlunda än Denis? Jag säger att DV var högst involverad och betydande för vad som levererades. Jag kan ha fel. Och, nej, jag tycker inte att det är klädsamt en Österledare upprepat drar på sig kort på bänken. Jag tror dock att han lär sig och att hans chefer berör problematiken vid tillfälle med kritik av den dignitet som det kräver. Jag ser dock inte att det är ett genuint, verkligt problem som får konsekvenser. Östers spelare presterar och beter sig på ett väldigt bra sätt på planen, enligt min uppfattning.
Efter att ha analyserat grunden till din motorsåg av DV så tycker jag verkligen inte att den är väl underbyggd och håller. Du har dock all rätt att ha den såsom åsikt, och jag kan som sagt också ha förståelse för åsikten att fotbollen såsom underhållningsvara kunder vara större. Till och med klart större. Däremot tror jag att jag efter att ha analyserat och värderat din kritik mot min egen uppfattning, kommit att sitta med en än större respekt för vad Denis och gruppen faktiskt levererat.
Men jag hittar där också en annan nyans och förståelse för hur vi som supportrar till samma lag kan komma till så olika slutsatser. Där du ser lidande och brist på underhållning som ett misslyckande, där ser jag samma lidande som en konsekvens av en kärlek, ett kall att stå upp för, en ynnest att få känna, få följa och få lida med sitt hjärtas lag, se hennes kamper och våndor och få känna den genuina glädjen när tid kommer. Det är som livet. Det kan inte alltid vara härligt och mysigt. Det ska fan vara lite motvind och tuggmotstånd, så att man vet åt vilket håll man är på väg. Mysigt, trevligt underhållande det kan vi ha i livet efter detta.
Så Plantis, hoppas du kan ursäkta min recension av din kritik. Det kan mycket väl vara jag som bara inte begriper bättre. Men trösta dig då med att dåliga recensioner är sånt som artister, kritiker, spelare, tränare och ledare får stå ut med. I synnerhet när de kommuniceras i ett supporterforum.
/ D