@Drillo sa:
@Plantagenparkeringen sa:
@Bissan sa:
@Plantagenparkeringen sa:
Jag är mer intresserad av att få höra ditt svar på Drillos fråga tidigare i tråden. Och jag menar på allvar att jag är intresserad av en motivering till din så tydliga åsikt om att Velic ska få lämna trots de placeringar Öster tagit under hans ledning!?
Det är lättare att prestera i en grupp där kraven är borta, anno den här hösten. Så fort det kommer en press utifrån fallerar resultatet med sämre ledning.
Ex. Två sämre vårsäsonger från Velic med sitt gormande när sjön blir tuffare. "Laget" spelar riktigt dåligt under press. J-södra ex förra året. Men så fort det inte gäller något. Då är tyngden på axlarna borta. Majje går in som tränare och spelarna får den friheten i spelet man önskar.
Med tanke på att vi värvade en halv ny startelva på lån så tycker jag att tränarmissen resulterat i rätt stora kostnader och resultaten är ett resultat av allsvenska lån.
Jag anser att ledarskapet är främsta problemet. Det andra problemet är hur vi spelar fotboll. Jag vill se fotboll för att underhållas, inte för att lägga 90 minuter på ett lidande. Och där tycker vi olika.
Jag tror att det här i kan finnas nyanser av skillnader i etniska rötter, där Velic bakgrund skapat den han är, och hur han är. Och det visste även de som anställt honom. Kanske till och med därför. Det senare kan ibland bli till hinder för det konstruktiva, genomtänkta, mogna, förfinade ledarskapet som trots allt känslomässigt engagemang kan lyfta sig över det, för att verkligen verka konstruktivt, positivt för att stå för det ideala ledarskapet. Kanske ordbajseri i era ögon, men jag skulle kunna dra parallellen till Janne Anderssons ledarskap som beskriver att han tidigare i karriären gormat och skrikit och visat humör, men som nu lugnat ner sig, utbildat sig, skaffat erfarenhet och nu verkar med ett mer strategiskt ledarskap för att nå dit han med sitt engagemang vill. Sen gormar han en del under match ff.
En kommentar på 4e platsen och att vara nöjd över den vilket jag ändå läser in att du tycker att vi bör vara. Det var Askens ständiga resultat, däromkring. Men han har ändå inte lyckats efter han lämnade Öster, trots att många här tycker att han är en fantastisk tränare. Spelfilosofi är skrämmande likt.
Apropå Pavic i senaste kommentar kring truppen. Att allt är frid och fröjd i medgång tvivlar ingen på. Men det är inte där det avgörs vilken tränare man är. Det är i motgång.
Baserat på det Pavic säger nedan så tycker jag det finns anledning att tänka ett par varv och inte bara avfärda det som jugge mentalitet och köpa att han går sin kulturella väg. Utan ha förväntningar på utveckling även där. Kan inte se att han ens har börjat på resan på att bli mer lik Janne Andersson. Möjligt att han är där om 10 år men just nu klarar han inte av att ta bort press och skapa ett vägvinnande lag.
Att han har ett gott hjärta är ju bra att lägga till, för att få behålla startplatsen :/
Pavic om Velic: Han var lite tjurig av sig (på plan) minns jag. Vi var i ettan då och han accepterade inget slarv eller loj inställning. Väldigt hård på det sättet med ett jäkla temperament. Bra på att motivera och väcka oss när vi är dåliga. Ganska lik i hur han var som spelare, kanske lite tuffare och hårdare nu. Har ett väldigt gott hjärta. Aldrig några problem när det gäller saker utanför fotbollen.