Jag har gått ifrån att jag aldrig vill kicka en tränare till i öster till att järdler är bra för klubben till att jag känner en kluvenhet - dock inte redo att säga att järdler inte bör få fortsätta. Mina tankar går lite så här, börjar med järdlers plus-sida:
- Spelet ser fortfarande långa stunder bra ut och det har blivit bättre under de senaste omgångarna där spelövertag även lett fram till klara målchanser.
- Han har i grund och botten en tydlig spelidé, känslan är att en tränare a la Askebrand mycket väl hade kunnat föra oss upp till allsvenskan redan ifjol men en tränare a la Järdler kan få oss att bli ett potentiellt topplag i allsvenskan.
- Truppen verkar fortfarande stå enade bakom honom.
- Spelmässigt har vi varit ”förtjänta” av betydligt fler poäng än vad vi har tagit.
- Vi har fortfarande all möjlighet i världen att rädda denna säsong.
- Kontinuitet är den största bristvara öster haft sen de fina åren i mitten av 90-talet. Ska vi ha en möjlighet att faktiskt någon gång utmana toppen av allsvenskan behöver vi ha något som storlagen saknar, något ”annat” än det vanliga. För lönerna och de bästa spelarna kommer vi aldrig kunna utmana om.
De negativa sidorna är enkla att se just nu:
- Vi tar inte de poäng vi borde tagit utifrån spelövertag/målchanser.
- Vi lyckas aldrig döda en match.
- Spelet är generellt sätt som bäst i underläge, ok vid oavgjort och dåligt i ledning.
- Spelmässigt har vi inte utvecklats nämnvärt i förhållande till fjolåret trots tiden han fått på sig.
- Vi riskerar att hamna i division 1.
Ett tag till kommer jag stötta järdler, men jag hoppas att någon förändring sker i sommar, kanske så enkelt som en idrottspsykolog som jag tjatat om sen förlusten mot Norrby. Eller en erfaren spelare i god form som kan komma och stötta såväl i spelet som vid sidan av. Eller en ny assisterande tränare, gärna KGB.