KalleKula Tror ni inte att många av dem redan gör det? Vore det inte konstigt annars? Eller det är vad jag tycker iallafall.
Martin70 KalleKula Har varit och kollat på många a-lags träningar under hela säsongen och dom spelarna som jag har sett från p19 (05or) är Nenic och Göransson som har tränat mest av alla 05or och några gånger har jag även sett Roström där.
east1930 KalleKula Vad jag känner till är det endast Hannes från 05 som har kontrakt med Öster nästa år. Blir med andra ord för resten att ut och leta ny klubb...
Martin70 east1930 Jag håller med att laget slagits sönder och nedprioriterats av Öster. Men att dom spelarna du nämner kommer nog inte få kontrakt då Öster redan har kontrakt med 07/08or som redan spelar på deras positioner som du kanske vet.
east1930 Martin70 Jepp, full koll att Öster valt att skriva kontrakt med vissa från 07 och 08. De kommer ju dock att spela, och troligen även träna, med nästa års P19. Därför tycker jag det borde vara en intressant lösning med att behålla 2-4 från 05 som får träna med a-truppen, spela matcher i Tipselit (U21) och/eller med en samarbetsklubb. En betydligt billigare och på sikt bättre lösning än att värva in dyra bänkspelare...
Kalle Dahl east1930 sen har tyvärr laget slagits sönder och nedprioriterats av Öster själva. Martin70 Jag håller med att laget slagits sönder och nedprioriterats av Öster. Ni får gärna utveckla på vilket sätt laget slagits sönder och nedprioriterats. Är det att Max och Bashir gått på lån och spelat seniorfotboll?
Professorn Kalle Dahl Mirsad verkar också glömmas bort här. Sammanlagt har således fyra 05:or kontrakt. Det är väl ett tecken på en ovanligt stor satsning på en årskull..?
east1930 Kalle Dahl Jo, det är väl två anledningar att man rasat i tabellen, Högberg och Bashir på lån. Mirsad är ju ytterligare ett namn som försvann under säsongen, så även mittbacken Nico som var väldigt bra i våras de matcherna jag såg. Vet dock ej vad som hände där. Sen har man ju även inte låtit Hannes vara med i P19 utan han har istället fåt åka med a-laget och sitta på bänken samt spela de få matcherna i u21 som har dykt upp. Sen kan man alltid diskutera vad som utvecklar den enskilda spelaren mest, div 2 fotboll med tex Räppe eller P19 Allsvenskan. Såklart en avvägning tillsammans med vad som är bäst för Östers IF?
Kalle Dahl east1930 Att p19 nedprioriteras i förhållande till a-lagets behov (Hannes i a-laget) och individuella spelares utvecklig (Max och Bashir går vidare till seniorfotboll, Hannes i a-laget eller räppe) känns som korrekta värderingar i min bok. I akademin är det utveckling framför resultat. Bedömmer man att Hannes utmanas alldeles för lite i p19 så kommer man sätta honom där han kan fortsätta utvecklas, även på bekostnad av lagets resultat. Inget som är unikt för oss, vi har oftast haft färre underåriga spelare än motståndarna, inte fler.
Pelle Mirsad Basic verkar ha gjort det bra i Motala AIF. Bland folk som vet nämns han som en av de viktigaste anledningarna till att MAIF har vänt på säsongen efter en bedrövlig vår.
Ols Järdler till blågult. Förvånande att han har kämpat på i Öster. Talang nu är förstås ingen garanti för att bli något av honom i en framtid. Oavsett vilket skulle jag bli ännu mer förvånad om den framtiden blev i Öster. https://ostersif.se/a/isak-jardler-uttagen-till-landskamp https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2024/10/future-team-trupp-till-matcher-mot-norge/
JFA Ols varför skulle han vara mindre benägen att stanna i Öster än någon annan? Bott lång tid här, familjen bor här, förhoppningsvis satsar klubben på honom. Vad skiljer honom från andra talanger? Jag tror inte att han är sur på Öif för att hans pappa fick sparken för flera år sedan.
KalleKula Tror mer det hänger på att det finns bättre lag att utvecklas i. Vilka har ÖIF flyttat upp från de egna leden de sista åren förutom HBP?
Slangen BKBiceps Även typ Ahrn, Stulic och Zahiren flyttades ju upp från egna leden. Att de sen inte lyckades ta chansen att slå sig in och ta en startplats är en annan sak. Den här ”sanningen” att Öster är mycket sämre än andra på att flytta upp egna talanger är en smula tröttsam imho.
Kalle Dahl Mattis, Casper, Herdon, Hannes, Max E, Andre, Alen, Fälth, Mirsad, Stulic, Berndt, Max H, Bashir, Shakir, Lövdahl, Forslund, Lind
Calle01 Kalle Dahl Fullt med Öster-A-lagsspelare på den listan. Skämt åsido, vi måste bli bättre på att ta fram talanger som blir etablerade i A-laget. Problemet är inte att Öster inte vill flytta upp spelare, problemet är att för många av dem inte har varit/blivit tillräckligt bra. Det har blivit bättre senaste åren men om vi kollar en 10-årsperiod bakåt har det inte varit tillräckligt bra.