Efter Malmökillen Amin Sarrs stora övergång från nederländska Heerenveen till franska Olympique Lyon väntas delar av storaffären tillfalla flera föreningar i Skåne, skriver Sydsvenskan.
Enligt Sydsvenskan uppges övergångssumman ligga på runt 135 miljoner kronor, och såklart går en stor del till Malmö FF, vilka sålde Amin Sarr till Heerenveen med en vidareförsäljningsklausul inskriven i avtalet. Den uppges innebära runt 20 miljoner kronor till MFF.
Utöver det fördelas även en solidaritetsersättning ut mellan de föreningar där Amin Sarr tillhört och spelat sedan tolv års ålder. Dessa är utöver allsvenska MFF (2 000 000kr), även Husie IF i division fem (270 000kr), Kulladals FF i fyran (800 000kr) och Trelleborgs FF i Superettan (500 000kr).
– Först och främst är jag glad för Amins skull. Jag minns han och hans bror när de spelade här och att de hade en ganska tuff uppväxt med en ensamstående mamma. Att han nu har lyckats göra den här resan och att lilla Kulladal fått vara lite delaktig gör mig stolt, säger Kulladals ordförande Carl Nelin till Sydsvenskan.
När hittar vi en sån kile