Första halvan av säsongen, dvs typ så länge han regelbundet spelade högerback, var Pavic statistiskt sett en av seriens bästa ytterbackar i år. Sedan fick han nästan bara spela till vänster på grund av Silverholts olyckor och där är han naturligt inte lika bra. Jag hade definitivt förlängt med honom, särskilt mot bakgrund av att andra kulturbärare kan och kommer lämna i övrigt. Däremot ställer den tidigare förlängningen med Tatu till det lite, i mina ögon framstår det beslutet alltmer som märkligt ogenomtänkt. annars hade det varit perfekt att plocka in/lyfta upp en yngre bakom Pavic.
Kozica är en annan kontrakterad spelare som i mina ögon snarare hindrar än bidrar till nödvändig uppväxling på sin position. I mitt tycke hade det lyckligaste varit att han lämnade. Det skulle kunna innebära en i mitt tycke bra förlängning med MRS som alternativ på centralt mittfält och tydlig backup i rollen som tia, och så en ny startspelare in på just den senare positionen. Engqvist tycker jag vidare inte att man ska förlänga med givet läget på hans position (som absolut inte är mittback...).
Om Stenberg inte förlänger och alla kontrakterade blir kvar tror jag på en ny startmålvakt, en ny startmittback och en ny startanfallare. Eventuellt också ett nytt tia/ytteralternativ, lite beroende på hur man ser på Isak och Bonnah framöver. Den senare märkligt förskjuten under andra halvan av säsongen, den förstnämnde förstår jag mig inte på alls. Tror nog att någon av dem kommer att lämna till slut.
Övriga värvningar är nog helt beroende av vad som händer i motsatt riktning. I mitt tycke optimalt utfall vore alltså att Tatu, Kozica och Isak visar sig ha intressenter.