Nu blir jag aningen filosofisk, varning för det. Här i tråden har nämnts statistik från Playmaker och Fotbollslabbet, två liknande funktioner som drar in data från spelade fotbollsmatcher och försöker bygga modeller (s k AI) som tolkar vad datan betyder. Jag jobbar en hel del med just tolkar, man skulle t o m kunna säga att jag gjort en karriär på det. Och försöker hela tiden påminna folk att tolkar är just tolkar. De kan vara briljanta i vissa skeden, men slå tokfel i andra. När Playmaker och Fotbollslabbet gör sina enmiljonskörningar så brukar folk tänka "åh herregud det måste ju vara sanning då" men faktum är att om tolken tolkar t ex 25% fel (vilket faktiskt brukar ses som rätt okej i sådana sammanhang) så innebär ju det ju ändå att 250 000 av körningarna är fucked up vilket såklart påverkar utfallet.
Men bara för att ovan är sant så innebär det ju inte att motsatsen till det Playmaker och Fotbollslabbet kommit fram till är sant. En modell med brister är en modell med brister. Om de alltid hade rätt (eller fel för den delen!) i sina analyser så hade många spelare blivit miljonärer och spelbolagen hade försvunnit.
Nu är vi i läget att vi har det i egna händer. Efter nästa match kan läget vara bättre eller sämre, beroende på vilka lag som vunnit, spelare som skadats, spelare som hittat formen o s v. Och det får stora konsekvenser för alla inblandade lag, konsekvenser som ingen AI (tolk) riktigt kan förutse. Och faktiskt ingen människa heller.
Lev i förnekelse eller förtroende. Tro bara aldrig på att du har rätt om vad som händer härnäst i fotboll.