Nu blir jag aningen filosofisk, varning för det. Här i tråden har nämnts statistik från Playmaker och Fotbollslabbet, två liknande funktioner som drar in data från spelade fotbollsmatcher och försöker bygga modeller (s k AI) som tolkar vad datan betyder. Jag jobbar en hel del med just tolkar, man skulle t o m kunna säga att jag gjort en karriär på det. Och försöker hela tiden påminna folk att tolkar är just tolkar. De kan vara briljanta i vissa skeden, men slå tokfel i andra. När Playmaker och Fotbollslabbet gör sina enmiljonskörningar så brukar folk tänka "åh herregud det måste ju vara sanning då" men faktum är att om tolken tolkar t ex 25% fel (vilket faktiskt brukar ses som rätt okej i sådana sammanhang) så innebär ju det ju ändå att 250 000 av körningarna är fucked up vilket såklart påverkar utfallet.

Men bara för att ovan är sant så innebär det ju inte att motsatsen till det Playmaker och Fotbollslabbet kommit fram till är sant. En modell med brister är en modell med brister. Om de alltid hade rätt (eller fel för den delen!) i sina analyser så hade många spelare blivit miljonärer och spelbolagen hade försvunnit.

Nu är vi i läget att vi har det i egna händer. Efter nästa match kan läget vara bättre eller sämre, beroende på vilka lag som vunnit, spelare som skadats, spelare som hittat formen o s v. Och det får stora konsekvenser för alla inblandade lag, konsekvenser som ingen AI (tolk) riktigt kan förutse. Och faktiskt ingen människa heller.

Lev i förnekelse eller förtroende. Tro bara aldrig på att du har rätt om vad som händer härnäst i fotboll.

Jag kan ha fel så följande får tas med en nypa salt.

Ett problem med fotbollslabbets simuleringar är att de till stor del bygger på spelarvärderingar från transfermarkt. De värderingarna i sig är oftast ganska rimliga tycker jag, men yngre spelare värderas (med rätta) högre än äldre spelare. När det kommer till att vinna en serie gäller dock det motsatta, äldre spelare med mer rutin tenderar att bidra mer till en vinnande fotboll. Ett snabbt exempel: Lillbagarn är högre värderad än Ponne, men Ponne har tveklöst bidragit mer till MFF i år.

Zingo Efter nästa match kan läget vara bättre eller sämre

Här skulle jag kunnat kommentera, men eftersom du är så bra på det där med tolkar behöver jag inte ens skriva vad jag tänkte skriva...

Man behöver inte kolla så mycket fotboll för att inse att det inte alltid går som folk tänkt sig. Det är väl också lite av tjusningen

jon Det är väl också lite av tjusningen

Ja varför har fotbollen inte bara överlevt utan fortfarande är nummer ett, trots att andra sporter gör mer mål, slåss mer och säljer mer popcorn?

Oberäknelighet och tradition.

Vi kan ha hur många statistiker och experter som helst. Men berätta hur det går, det kan vi inte. Bara killgissa.

Lyssnade på Alievs intervju i Arpö. Trevlig och sympatisk kille. Men- med möjlighet att en gång för alla i frågan om Ryssland fortsätta ducka inläggen han haft genom att hänvisa till att han nu stängt sitt instagram och inte vill klargöra sin ståndpunkt. Inga följdfrågor från Dan eller Elg. Hejarklacksjournalism.

Frågan i stort om Rysslandssympatier är komplex för någon likt Aliev kommer från Dadgestan. En republik som troligtvis varit först i ledet kring att skapa ett eget land vid ett splittrat Ryssland. Ett område med en majoritet muslimer. Ett område som varit känt för att skickat IS krigare på export och som nu senast i somras attackerat kyrkor och synagogor.

I spegling av det hade det varit fint att få ett klargörande kring en profilerad, trevlig kille kring hur han ser på konflikterna i området och om stödjandet av Ryssland. Värderingar vårt liberala, demokratiska Sverige grundar sig i och som provocerar oerhört när individer motsäger sig. Särskilt starkt i Araby, där parallellsamhällen skapas. Känner mig efter intervjun mer osäker på var jag har honom, åt ett negativt håll. Och inser att vårt land är spretigt och mer konfliktfyllt än någonsin tidigare.

https://www.dn.se/varlden/tre-sorgedagar-utlysta-i-dagestan-efter-blodiga-attacker-mot-religiosa-byggnader/

Klockren intervju från Aliev som vanligt. Vilken sympatisk människa det är.Är precis den typen av karaktär som man vill ha i en trupp. Han kommer vara helt avgörande för vår del nu i slutet.
          Och bra att han lägger fokuset på fotbollen och det viktiga avslutet på säsongen.

Redarmy88 Vi kanske ska bespara oss värdeord som "sympatisk människa" efter hans inlägg på dagen för den fullskaliga invasionen. Det som hänt i Ukraina efter det borde han ta tydligare avstånd från.

Plantagenparkeringen

Haha men ge dig. IS, parallellsamhälle , araby
            Vad har detta med honom att göra.

Släpp det, gå vidare.

Om vi ska vara såna. Sverige är känt för sälja vapen till andra icke demokratiska länder. Ericsson har haft samröre med IS.

Dina inlägg om Aliev är patetiska.

Plantagenparkeringen

Jag hade undvikt frågor och verkligen inte svarat kritiskt på frågor om kriget i Ukraina eller något annat som kan tolkas som kritiskt OM min familj eller vänner kan råka ut för reprisalier...

Plantagenparkeringen Jag tror man ska vara väldigt försiktig i kritik mot individer från olika områden i det forna sovjet. Risken de tar både personligt och för sina anhöriga kvar i regionerna är väldigt stor om de säger fel saker.

De lever inte i en liberal demokrati där vi ser det naturligt med oliktänkande.

Plantagenparkeringen Jag hade också önskat nåt litet till från AA just där, men när man hör hans livshistoria ... Han tycks vara en jordnära känslomänniska med gott hjärta. Politik för honom, tänker jag, är i första hand logistiken i att lyckas få mamma till Turkiet då och då så att de kan ses, och drömmen om att hon ska få besöksvisum till Sverige så att hon får se hur han bor. Jag var på en middag härom halvåret och fick till bordet en kvinnlig kemiforskare från Chalmers. Ingen junior, anställd och allt! Och som sa att politik inte var något för henne, att hon inte röstade för hon visste inte vad hon skulle rösta på. Jag fick spader på henne 😇, men nu tänker jag (lite motvilligt): Kan inte hon få hålla på med sina provrör och formler i fred, kan inte Aliev få fiska, sakna mamma och göra mål i lugn och ro? När han sa att han inte tänkte kommentera Ryssgrejen tror jag att han egentligen menade att det bara riskerar att bli fel igen! -- Eller ännu värre: Fundera på den här: Om han verkligen sa det vi vill höra: Släpper de då aldrig ut morsan ur Dagestan igen? 🥶

Jag har en kollega från Vitryssland med föräldrar och syskon kvar där. De nämner inte ens kriget för varandra när de pratar på telefon av rädsla för vad ryssarna kan hitta på. Jag vet inget om Alievs familjesituation eller hans verkliga ståndpunkt, men många är säkert rädda för att säga vad de verkligen tycker.

Flera som påpekat att Aliev eller Alievs familj riskerar reprisalier om det är så att han går ut och tar avstånd från Ryssland och Putin.

Tycker delen där han berättade om sitt liv i Ryssland var mest intressant. Även om det mest var olika fotbollsspelare som tog mest fokus. Aliev spelade för ryska arméns lag- Cska. Som har engagemang inom fotboll, ishockey och ytterligare idrotter. Står stadigt på röda armens grund sen 1960. Påhejad av en pappa som vill ha sin son tillbaka till det Ryssland han är uppväxt i. Något motvillig, enligt han själv, att åka dit. Och upplevelsen blev inte särskilt bra.

Att fly till Sverige borde innebära att man hals över huvud tvingas bort från det land man kommer från och inte vill återvända. Här uppmuntrar hans pappa honom att spela för ett lag som är själva ursymbolen för rysk idrott. Vilket inte gissningsvis tas emot särskilt bra i Dagestan. Om man försöker vara endast lite spekulativ kan man lätt tänka in vad pappans jobb varit tidigare i livet. Och att det INTE uppskattats från lokalbefolkningen i Dagestan, eftersom sonen och pappan inte kan återvända dit - men däremot till de fina delarna av Ryssland, Moskva.

Ofta de senaste åren har jag fått höra att grunden till det ryska anfallskriget som gjort att nu miljoner människor gått bort, människor fått fly sitt ukrainska land och skapat misär - är en del av Putins regims styre. Det blir allt tydligare att det ryska folket genom åren av reprisalier inte längre vågar uttrycka sin åsikt. Man blir passiva och tillslut stöttar den här passiva majoriteten även det ryska anfallskriget. Ett mäktigt Ryssland som spelar roll i den stora världen.

Poängen i det är att det är här små handlingar faktiskt kan spela roll. Att man som invandrad sen 20 år tillbaka vågar skriva f**k Putin på sin instagram- för att man ser misären det innebär i ett land där demokratin är på noll. Att man står i rad med det nya landet man dykt upp i. Att det finns en förväntan att värderingar bygger ett land. Aliev, jag hoppas du vågar en dag.