Fotbollsmorgon måndag:
"Ja, det var ju ett derby i går"
(nej, det var TVÅ derbyn i går)
Öster nämns nästan inte vid namn under två timmar. Däremot:
"Vad är det arenan i Växjö heter nu igen? Myresjöhus Arena?"
"Ja!"
(Nej, den har bytt namn två gånger sen dess)
"Har det någonsin varit en mer sensationell serievinnare än Mjällby i Allsvenskan?"
"Kanske Bajen när de vann?"
(eller kanske när division 2-laget som aldrig varit i Allsvenskan tidigare gjorde det?)
Däremot hann de med fem minuter om Örebro SK (Axéns lag), lite dart och 10.000 meter i friidrott.
Alldeles i slutet trots allt något pliktskyldigt om bottenstriden. EN ENDA SAK som visade minsta respekt mot lagen de skiter i, var när Axén berömde Alibeks klack till Södergrens mål, och att han sågade hönsgården i försvaret.
Också fick förstås "goe Robban" sin minut, han är ju från Stockholm.
Axén (med på länk en stund) har ändå bredden och kunnandet, men jag tycker det är bedrövligt vilken inavels-journalistik de bedriver i studion.
Jag tipsade Smp en gång om att byta "Alla röster pratar Öster" mot podden "Sista åtta". Elgen har ju sjukt bra koll på enskilda spelare i snudd på alla lag. Tänk en Österpodd ur ett lite bredare perspektiv med fokus på Öster och nedre halvan i övrigt.
Jag tror det skulle kunna ge ökad lyssning och sponsorintäkter.
Eller så är jag dum i huvet. Ska du få en podd att gå runt måste du kanske säga Bajen, Djurgårn, AIK, lite Malmö och Blåvitt – plus en skvätt om de som leder serien med tio poäng.