Valance
I somras var det lite sämre resultat, omgång 5-12 tog man bara 7 poäng på 8 matcher, där snackar vi katastrof i poängskörd om man vill slåss i toppen. Det va säkert huvudanledningen till att man inte aktiverat optionsåret, en trend som pekade neråt.
Sedan dess har det gått lite bättre med poängskörden som sagt.
Om man ska försöka sätta sig in i Vito och Jens situation så kan jag tänka mig att de sitter febrilt och funderar på vad som är bra och vad som är dåligt med Tufa för en ev. fortsättning.
Resultat/statistik:
Positivt: man plockar fler poäng än förra året (48), kan bli 54 om man vinner mot Sundsvall. Förbättring alltså mot ifjol.
Negativt: Kvalplats i fjol, kan inte placera sig bättre i år, ambitionen var topp 2, en besvikelse, om man inte vinner kvalet vill säga.
Skulle man sluta 4:a och missa kval så tror jag Tufa får lämna, här tror jag man kommer markera att man inte är nöjda.
Går man till kval tror jag det är 50/50 med en förlängning.
Vinner man kvalet tror jag Tufa blir kvar.
Till Tufas fördel tror jag att man verkar ha en bra personkemi med Jens å Vito och att de trivs med att jobba tillsammans, det är såklart en viktig aspekt för framtiden om man ska ha något att bygga vidare på.
Skulle inte Tufa få förlängt så tror jag att flera Superettanklubbar står i kö om hans signatur, om han vill bo kvar i Växjö. Klubbar som kanske inte har direkt krav att gå upp till Allsvenskan med en gång, som Öster. T.ex. Jönköping är ju inom pendlingsavstånd.
Att Öster skulle ta in Jeffrey Aubyn verkar ju vara helt hål i huvet, där snackar vi chansning, och skulle endast ske för att Vito och Jeff är polare.
Sammantaget när man vrider och vänder på det så tror jag till slut att man kommer landa i att Tufa tränar Öster 2024, kontinuiteten kommer nog vara avgörande.