Jockeluring Inte ofta HIF får beröm i detta forumet, men visst gör de saker rätt med sin akademi. När vi tittar tillbaka på Allsvenskan om många många år, tror jag vi kommer se perioden 2014-2024 som otroligt avgörande för vilka lag som tillhör toppskiktet i landets högsta serie. M a o tror jag att det finns en risk att de lag som prenumererar på topplaceringarna nu även kommer att göra det om t ex 30 år. Malmö har över 700 miljoner i eget kapital, de stora stockholmsklubbarna har över 100 och Norrlöping och Häcken också. T o m en de sista åren underpresterande klubb som IFK Göteborg har lyckats skrapa ihop runt 40 miljoner i eget kapital. HIF har efter förra årets bokslut ett eget kapital på 6,7 miljoner kr. Det blir oerhört svårt att ta igen för de klubbar som halkat efter. Som vi alla vet är sambandet mellan förmögenhet och sportsliga resultat positivt.
När det gäller omsättningen är t ex en relativ storklubb som IFK Göteborg inte i närheten av vad Malmö, AIK, Djurgården, Hammarby och Häcken omsätter. Och HIF ligger givetvis ännu längre efter.
Det är svårt att sia om framtiden och mycket kan givetvis hända. Men idag räcker det inte med en hyfsat stor supporterskara och en bra akademi för att bli ett topplag i Allsvenskan. Så min slutsats är att HIF har en mycket lång väg till att bli ett stabilt topplag i Allsvenskan och att mycket ska gå rätt för deras del om de skall bli det i framtiden (och en hel del gå fel för de nuvarande topplagen).