Vi har alltså
6-4-1 på våra 11 senaste matcher i superettan jag förstår att vi kan kräva mer men det är inte under de senaste 11 matcherna vi tappat säsongen.
Vi är fortfarande i form och har fortfarande goda möjligheter till kval.
Chansen finns förhoppningsvis fortfarande.
Denna omgång hade vi klart svårast motstånd av de fyra topplagen, både utifrån tabell, form och oddssättare. I nästa omgång är oddsen rakt motsatta, vi är stora favoriter hemma mot HIF, VSK och GAIS är betydligt knappare favoriter i sina matcher medan ÖSK är favoriter mot Utsikten enligt Unibet.
Precis som skrivits ovan är 2-2 borta mot ett av seriens absolut formstarkaste lag inget att skämmas över. Vår form är sedan uppehållet fortsatt fin! Vi behöver vinna våra matcher och ha en del medstuds i andra för direktplatserna, men jag finner det fortfarande inte på något sätt otroligt att framförallt Utsikten tappar det framöver (även om TFF verkar vara riktigt under isen idag)…
- core.forum.post.edited_text
Västerås återstående schema kvar:
AFC Eskilstuna borta
Trelleborg hemma
Jönköping borta
Landskrona Bois hemma
Gais hemma
Örgryte borta
Östersund hemma
Utsikten:
Örebro borta
AFC Eskilstuna hemma
Örgryte borta
Öster hemma
Skövde borta
Gefle hemma
Gais borta
Gais:
Örgryte borta
Öster hemma
Trelleborg borta
Östersund hemma
Västerås borta
J södra borta
Utsikten hemma
Öster:
HIF hemma
Gais borta
Örebro hemma
Utsikten borta
Brage hemma
Östersund borta
GIF Sundsvall hemma
Sett till schemat så har Gais tuffast schema kvar vilket innebär att ett kryss för vår del mot dem borta kommer räcka om vi gör vårt jobb i de andra matcherna. Direktplatsen är fullt rimlig fortfarande. Gais kommer inte gå rent för de tuffaste matcherna börjar för deras del i de kommande matcherna.
Jag undrar vart gränsen går mellan att vara överdrivet optimistisk och att vara naiv
Utsikten torskar idag. Fint.
Tänk en slutomgång där 3 lag slåss om en direktplats och en kvalplats! VSK tror jag håller undan nu, de har vänt trenden mem Utsikten kan nog bli fyra
Västerås har nog behagligast resa mot omgång 30 och kommer ta 1:a platsen. Sen är det stenhårt om de två övriga platserna, hade det inte varit för Kikens försprång så hade de varit favorit till 4:e platsen, men nu känns det som knapp fördel Gais med tanke på formen och målskillnaden gör ju att vi måste ta en extra poäng för att komma förbi. Vi kommer förmodligen behöva 5 segrar på de sista 7 matcherna, och de ska dessutom komma mot Kiken och Gais.
Man kan spekulera hur mycket som helst, men en sak är klart, vi måste börja rada upp segrar nu.
Förra året i omg. 23 såg det snarlikt ut för topp 4-lagen:
Halmstads BK 48
IF Brommapojkarna 47
IK Brage 40
Östers IF 40
Efter omg. 30 hade samma lag tagit följande poäng:
Halmstads BK 56
IF Brommapojkarna 62
IK Brage 42
Östers IF 48
Efter omg. 23 i år ser det ut såhär:
VSK 48
Utsikten 46
Gais 42
Öster 41
Vi behöver säkert upp på minst 56 poäng för 2:a platsen, 5 segrar alltså.
Matcherna som jag ser som svårast är mot Gais följt av Örebro och Utsikten. Övriga matcher ska vi bara ta 3 poäng i, annars har vi inget att göra där uppe.
Det innebär att vi har ett scenario där vi tar 12 poäng mot övriga lag. Förlorar ev. mot Gais tyvärr, oavgjort mot Örebro och vinner mot Utsikten.
Då skrapar vi ihop 16 poäng i bäst av världar. Det blir ett race mot GAIS detta.
Klart att man alltid vill gå upp, oavsett om det sker överraskande eller är en tydlig målsättning från start. Som titeln syftar på så finns chansen fortfarande, och då är det bara att maka sig till arenan och tro på det.
Oavsett hur denna säsongen slutar tycker jag det är en framgång för Öster som förening. Fotbollsintresset för staden är väckt och ledningen känns stabilare än på flera decennier. Det är för mig intressantare hur Öster mår på lång sikt än vilket år avancemanget kommer. Jag är inte intresserad av att gå upp för att åka ur likt de senaste sejourerna, men hur vi nu bygger föreningen känns mer förtroendefullt. Går vi inte upp i år fortsätter vi att bygga föreningen för att ta steget nästa år istället. I mina ögon är det vad alla i Öster försöker göra också, både ledning och publik.
CHANSEN FINNS att vi just nu inte bara bygger för ett avancemang till allsvenskan, utan för att göra Östers IF till en förening att räkna med på riktigt igen.
Valance Ge upp vilken sinnes förlorarmentalitet.
Det är små marginaler ifrån att Öster ligger topp två denna säsong och du vill ge upp.
Med den attityden kommer man inte långt vare sig i livet eller i sporten!
SimonJohansson Du kan inte anklaga mig för det när det enda Öster har gjort i 25 år är att konstant förlora så ja, jag vet redan nu hur det kommer att sluta. Jag är en realist och inte dumnaiv.
Jag drömmer om dagen jag får se min första Allsvenska match med Öster, men samtidigt är jag livrädd att behöva se mitt lag åka ur direkt för att senare åter försvinna ner i seriesystemet. Så som många av er har fått uppleva mer än 1 gång. Därför är en till säsong i S1 inte det värsta tänkbara enligt mig. Vi kommer komma dit vi hör hemma men det kommer inte ske tidigare än det är menat, låt oss alla finna någon typ av ro i det.
Denna säsongen har publiken fått ett lyft. Ledningen har satt sin prägel ytterligare, truppen har slipats till & det går bra ekonomiskt. Fler bussar än andra säsonger har lämnat Växjö vid bortamatcher & vi har fortfarande chans att detta blir året vi går upp. Det är en fin tid att vara Östers IF.