Att Utsikten och/eller VSK åker på en svacka ser jag som både möjligt och rimligt. Framförallt Utsikten har överpresterat hittills och de har därtill haft en hel del tur med sig i avgörande lägen med självmål, tveksamma domslut eller målvaktstavlor.
Minns 2012 då vi under vårsäsongen gick som tåget. Efter omgång 17 hade vi 45 poäng. Nog för att vi till slut ändå klarade allsvenska kontraktet med marginal så tog vi trots allt "bara" 21 poäng på de avslutande 13 matcherna. 2,65 poäng i snitt första 17 byttes alltså ut till mer mediokra 1,62 sista 13.
2002 låg vi trea efter omgång 17, sju poäng efter Frölunda. När serien var färdigspelad var vi tre poäng före dem.
Ser vi till de senaste säsongerna så kan noteras att Varberg gick som tåget våren 2019 med 36 poäng på 15 matcher men endast 19 poäng på de avslutande 15 matcherna. Nu tog de sig till allsvenskan ändå, men det är ett anmärkningsvärt tapp de gjorde.
2020 är exempel på motsatsen. Degerfors och Halmstad trummade i princip på hela säsongen.
2021 kan Norrby och Sundsvall få statuera exempel. Norrby ledde serien vid halvtid med 30 poäng på 15 matcher men avslutade sedan med endast 18 poäng sista 15. Sundsvall å sin sida hade 8 poäng upp till direktplatserna halvvägs in i serien men plockade 31 poäng sista 15 och tog andraplatsen bakom mer stabila Värnamo.
Och ifjol var det Halmstad som på första 17 matcherna hade 38 poäng (2,24 p i snitt) men avslutade med 18 poäng sista 13 (1,38 i snitt) medan BP snittade 1,7 poäng per match första 17 och 2,54 poäng i snitt sista 13.
Historia är historia. Med statistik kan man åstadkomma det mesta och söka de sanningar man vill hitta. Men att ens påstå att det är kört kommer jag aldrig att köpa. Och att både VSK och Utsikten ska hålla en jämn hög nivå över hela säsongen har jag väldigt väldigt svårt att se. Då är jag mer orolig över att vi inte kommer ta chansen när den väl kommer...