• Allmänt
  • Chansen finns förhoppningsvis fortfarande.

2009 tog vi in 6 poäng på 3 matcher. Såklart att chansen finns. Men är vi tillräckligt bra? Vi har släppt in 22 mål och Västerås o Utsikten har släppt in 21 tillsammans. Jag tror det blir kval igen men siktar givetvis på direktplats så länge chansen finns.

• jon gillar detta

Sigge

Såg blåvit mot Norrköping. Vi kommer inte ha en susning mot dem. Nej tack.

Redarmy88 Blåvitt är absolut ett bättre fotbollslag än både tabellplaceringen och Öster just nu. Men ett kval för dem med all press vore en total mardröm för spelarna så vår chans i ett sådant möte är att det fortsätter att låsa sig totalt för dem.

Drömkvalmotståndare för mig just nu vore BP eller Degerfors. Där ser jag oss som helt jämna.

Men jag tror fortfarande på direktplatsen på Utsiktens bekostnad.

Att Utsikten och/eller VSK åker på en svacka ser jag som både möjligt och rimligt. Framförallt Utsikten har överpresterat hittills och de har därtill haft en hel del tur med sig i avgörande lägen med självmål, tveksamma domslut eller målvaktstavlor.

Minns 2012 då vi under vårsäsongen gick som tåget. Efter omgång 17 hade vi 45 poäng. Nog för att vi till slut ändå klarade allsvenska kontraktet med marginal så tog vi trots allt "bara" 21 poäng på de avslutande 13 matcherna. 2,65 poäng i snitt första 17 byttes alltså ut till mer mediokra 1,62 sista 13.

2002 låg vi trea efter omgång 17, sju poäng efter Frölunda. När serien var färdigspelad var vi tre poäng före dem.

Ser vi till de senaste säsongerna så kan noteras att Varberg gick som tåget våren 2019 med 36 poäng på 15 matcher men endast 19 poäng på de avslutande 15 matcherna. Nu tog de sig till allsvenskan ändå, men det är ett anmärkningsvärt tapp de gjorde.

2020 är exempel på motsatsen. Degerfors och Halmstad trummade i princip på hela säsongen.

2021 kan Norrby och Sundsvall få statuera exempel. Norrby ledde serien vid halvtid med 30 poäng på 15 matcher men avslutade sedan med endast 18 poäng sista 15. Sundsvall å sin sida hade 8 poäng upp till direktplatserna halvvägs in i serien men plockade 31 poäng sista 15 och tog andraplatsen bakom mer stabila Värnamo.

Och ifjol var det Halmstad som på första 17 matcherna hade 38 poäng (2,24 p i snitt) men avslutade med 18 poäng sista 13 (1,38 i snitt) medan BP snittade 1,7 poäng per match första 17 och 2,54 poäng i snitt sista 13.

Historia är historia. Med statistik kan man åstadkomma det mesta och söka de sanningar man vill hitta. Men att ens påstå att det är kört kommer jag aldrig att köpa. Och att både VSK och Utsikten ska hålla en jämn hög nivå över hela säsongen har jag väldigt väldigt svårt att se. Då är jag mer orolig över att vi inte kommer ta chansen när den väl kommer...

Degerfors vore väl bäst, men även de blir tufft.

Bissan Precis, gör Öster sitt är chansen rätt bra. Börjar man tänka att det är för långt är det stor risk att Öster inte tar de poäng som krävs

Tycker media måste haussa upp VSK och Utsikten lite. Så de får hybris och känna av press. Färskt exempel är ju att Degen nästan höll på att sjabbla bort sin plats (nåja) för något år sedan då de hade svårt att knyta ihop säcken. Får ett lag ett X och en förlust så kan det ta sin tid att komma tillbaka till formen. Fotboll är mentalt så jag tycker hoppet lever i allra högsta grad.

Men jag tycker Gais har varit bra under säsongen och de kan mycket väl gå om Öster. Det är väl det jag är rädd för mest i såfall. Men hoppas deras ”kräftgång” fortsätter.

Jag har alltid sagt att vår breda trupp bör vara den lilla skillnaden till vår fördel på hösten.
          Inför den senaste omgången saknade Utsikten 4 spelare och Västerås 6 spelare. Förhoppningsvis fortsätter det så under hösten med skavanker och avstängningar.
          Saknar vi 4-6 spelare till en match så har vi ju spelare att kasta in från bänken som håller superettanklass. Har Västerås och Utsikten verkligen det?
          Gör vi bara vårt jobb och vinner det vi ska så har vi stor chans till avancemang, men då måste vi verkligen leverera match efter match också och inte råd med några dåliga insatser.

Bissan

Jag har tänkt exakt likadant som dig men efter att ha sett matchen så tänker jag att vår defensiv är så svag att vi inte kommer ha en susning. För att ens gå in på IFKs målvakt, han är en stor anledning till att IFK släppt in så lite mål dessutom. Tror det hade blivit en mardröm samtidigt som trycket hade varit enormt på dem.
          Jag är kluven kring eventuella motståndare i ett kval.
          BP, HBK,Varberg, Degerfors är lag som jag tror hade kunnat passa oss, framförallt Degerfors som läckt som ett såll.

Sen ska vi inte underskatta betydelsen av att fylla vår kortsida varje match för nu är varenda poäng av stor betydelse.

Zamot

Sirius är väl nästa lag utöver de 4 ifall man fick önska.
            Tror ett lag som Värnamo inte hade passat oss heller även om det vore roligt att ha två hemmamatcher!

En mindre klubb som Varberg i förra kvalet hade ju ingen större press på sig att klara sig kvar, en större klubb som Änglarna har ju en jäkla press att vinna ett kval, särskilt om Utsikten redan är klara. Det är frågan hur mycket det påverkar. Det mentala är ju ändå en viktig del i ett kval med mycket ångest för det allsvenska laget som har allt att förlora jämfört med laget från Superettan som har allt att vinna.
            Värnamo känns lite som Varberg förra året, fast bättre, liten klubb med ingen press på sig, vilka jag helst undviker att möta.

Redarmy88 Du har helt rätt i att vår defensiv är dålig.En av anledningarna är att Måns är alldeles för långsam,en annan är att hela backlinjen är för passiv när motståndarna kommer i fart,då backar alla i stället för att gå på så inte skytten får all tid i värden att sikta in sig.Detta måste vara tränarens uppgift att ändra på.

Ruuben

Varberg hade enbart simovic som gjorde vad han ville. IfK har halva startelvan av den kalibern. Kollar man på IFks matcher så är problemet inte att skapa chanser utan att göra mål, de skapar alltså chanser mot backlinjer flera nivåer över våra. Jag ser inte att de skulle missa så mycket mot oss, ekvationen går inte ihop hos mig att vi har en chans.

Jämför vi med Varberg från i fjol så var ju Simovic skillnaden otroligt tung anfallare där han gjorde lite som han ville.
              Tror dessutom att IFK inte kommer vara ett av de tre nedersta lagen när allt summeras. Tråkigt för svensk fotboll ifall de skulle åka ur dock.
              Många matcher återstår får vi dessutom in 2-3 spelare så kan mycket förändras.
              Men känslan att gå upp via ett kval är såklart ovärderlig men frågan är ifall kroppen pallar det?

Redarmy88
                Jo, men vi hade väl inte helt lätt att göra hål på Varbergs defensiv, så det va ju inte bara Simovich som va problemet.
                Nu verkar det ju stå mellan Degerfors, Sirius och Gnaget för tillfället. AIK hade varit coolt, men väldigt tufft.

Om vi ska snacka drömmotståndare i ett kval tar jag alla dagar i veckan hellre ett lag som satsat och misslyckats än ett lag som är van vid bottenstrid och att brunka till sig poäng.

Zingo "vi kan absolut ta någon/några förluster till om det är mot rätt lag som t ex Gefle"

ja tack, gärna!
                hoppas allt är bra me dej, länge sen sist.
                kan inte ta mej ner iår, trots lördasmatch , så för min del får ni gärna va kvar nästa år också. två chanser till å ses, om inte annat...
                börjar tro att vi klarar nytt kontrakt, vilket var det enda jag vågade hoppas på inför säsongen. en oförtjänt 3-poängare på värendsvallen (eller va ni kallaren nuförtin) vore jättefint...

'här är vi, himmelsblåa, här är vi
                vi är södra norrland - vicka fan är ni?'

Zamot Sirius har varit bättre än poängskörden. Nu har de väl iofs sålt lite under sommaren men tror inte de är en drömmotståndare

deeyo hoppas allt är bra me dej, länge sen sist.

Ja, det var fanimig ett bra tag sen sist! Kul att se att du är kvar i leken 😍

deeyo börjar tro att vi klarar nytt kontrakt, vilket var det enda jag vågade hoppas på inför säsongen

Det tror jag med. Ni får säkerligen helt oavsett glädjas över en ny fajt med Sundsvall nästa säsong!