Är svaret så enkelt som en ny tränare? Visst borde vi lyckas bättre med den här truppen, och en del uttagningar, exempelvis hela Stenberg-grejen är konstig. Samtidigt är superettan en konstig serie där långsiktighet brukar löna sig.
Jocke Persson tog upp Varberg till allsvenskan året efter att de räddade sig kvar efter en helt osannolik vändning i negativa kvalet. Kalle Karlsson har harvat på på nedre halvan med VSK i massa år innan han nu plötsligt lyckas. Utsikten har Bosko som tränat superettan-lag till och från i många år, även om han är relativt ny den här sejouren.
Kontentan; väldigt få tränare vinner superettan under sitt första år (när hände det ens senast?). Att vi aldrig ger tränare chansen mer än ett-två år är enligt mig en starkt bidragande orsak till att vi är där vi är.
Prio ett för min del inför nästa år är inte ny tränare. Däremot målvakt, mittback och en ersättare till ABW som garanterat inte spelar i superettan nästa år oavsett hur det går för Öster. Sen tror jag Tufa kommer att lämna självmant om laget inte går upp. Han vet vad hans uppdrag har varit.