Zingo Nu är jag av naturliga skäl inte insatt i brottspåståendena rörande Öster-supportern (supportrarna??), men naturligtvis finns det beviskrav inför utdömande av påföljd samt hänvisning till hur, när och var man överklagar ett beslut man finner vara felaktigt. Av vikt är också om det är ett interimistiskt beslut (gäller naturligtvis lika mycket, men ställer lägre krav på den underliggande bevisningen) eller ett slutligt beslut.
Vittnesmål kan generellt sett utgöra en relativt stark bevisning, vittnesmål från polis har generellt sett än högre trovärdighet i grunden. Dock är trovärdighet och tillförlitlighet inte samma sak. Även en polis vittnesmål måste naturligtvis nagelfaras, Vad har hen sett? Vad har hen hört från andra? Vad bygger utpekandet på?
Finns det annan bevisning, andra vittnen som bekräftar/motsäger?
Just frågan om tillträdesförbud är något som baseras på en riskbedömning varvid beaktas om personen begått brott under eller i samband med idrottsarrangemang.
Jag tror inte det gynnar någon att börja prata om korruption, diktaturer eller fasciststater- Sverige (t o m fotbollssverige) är långt därifrån trots alla missnöjesyttringar som kommer i olika sammanhang.
Men jag hoppas att den/de som berörs av tillträdesförbud har tagit juridisk hjälp.