Angående Velic är det bara att konstatera att han lyckades skapa resultat. 51 poäng tog vi säsongen 2020, jag har svårt att se att Tufa slår den poängskörden trots mer namnkunnig och säkerligen betydligt dyrare trupp.
Som typ alla har varit inne på stavas dock den stora skillnaden billiga insläppta mål. Prekovic har stor skuld i detta naturligtvis med avgörande stora misstag mot Utsikten, Utsikten, Västerås och Landskrona. Men även det faktum att han sällan gör riktiga kanonräddningar. I de matcher man tycker han varit bra så har han tagit det man kan förvänta sig av honom (bortsett från enstaka dunderräddningar såklart...).
Men även utespelarna, och framförallt backarna, har stor del i problemet. Tänk på 2-0 målet igår. Lucas Bergkvist "rensar" bollen rakt in i mitten så det blir en perfekt passning till Utsikten. De slår ett inlägg som Thorri bara ska nicka iväg men nickar in bollen rakt in i mitten så Utsikten får skottläge. Och därefter gör Preko dubbla tavlor. Obegripligt billigt mål.
Det Velic lyckades med, och även Askebrand under hans tid, var en större krigarmentalitet i försvaret. Där har Tufa fallerat ordentligt.
Läste/hörde någonstans om att XGA låg på typ 16 insläppta mål inför Utsikten, vilket ska jämföras med 32 faktiskt insläppta mål. Även om XGA inte är någon exakt vetenskap är det en bra fingervisning att motståndarna faktiskt inte lyckas skapa särskilt många farliga chanser mot oss. Är det Tufas fel? Eller bara spelarnas fel? Jag vet inte, orkar inte, vill inte bry mig om det här laget längre men kommer likväl analysera ihjäl misären i mitt huvud under allt för lång tid.
Det jag definitivt vet är att jag vill se en ny målvakt till nästa säsong, en ny Mehic.