Ols
Velics stora nackdel enligt mig var att rädslan för att förlora ofta var större än viljan att vinna. Det medförde en försiktig/defensiv grundinställning på planen.
Hans största fördel var att han levererade resultat från minut ett som Öster-tränare. Och under hans två hela säsonger som Öster-tränare tog vi 51 respektive 48 poäng (tror jag, eller var det 46???). Det är ganska jämförbart med de resultat som Tufa gjort.
Som alla säkert redan vet är det min åsikt att Velic fått alldeles för mycket skit på detta forum. Jag hoppades in i det sista att han skulle fortsätta som tränare, tycker trots allt att resultaten talade ett tillräckligt tydligt språk. Och om man kollar på gamla highlights från säsongen 2021 så är det fel att påstå att Öster inte skapade särskilt mycket framåt.
Med det sagt är det inte särskilt troligt att han återvänder nu. Tveksamt om föreningen vill, känns helt osannolikt att Velic själv skulle vilja. Men om Vito och Velic bestämmer annat kommer jag vara försiktigt positiv inför nästa säsong.
Den enda tränare jag i nuläget omedelbart hade blivit riktigt bedrövad över hade varit Aubynn. Då känns det som att Vito har köpt en väldigt dyr lott där 4/5 är nitlotter men 1/5 är drömvinst. Och den risken kan jag inte förstå att vi vill ta när vi i övrigt byggt en stark förening.